Waarom is het begraven en begraFenis, terwijl het beleven en beleVenis is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal is niet logisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Barts3cundo, word eens wakker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou van holland maar als het om de taal gaat is het echt rampzalig! ;P

Het beste antwoord

Dat is niet in één zin uit te leggen. Een paar eeuwen geleden eindigden het soort woorden als begrafenis en droevenis niet op -enis. Ze waren gevormd met het achtervoegsel -nis. Dit achtervoegsel kwam soms achter een werkwoordstam (erf - erfnis, begraaf - begraafnis), soms achter een bijvoeglijk of zelfstandig naamwoord (droef - droefnis, duister - duisternis), en soms achter een voltooid deelwoord (bekend - bekendnis, gebeurd - gebeurdnis). De laatste medeklinker voor -nis werd stemloos uitgesproken, en daardoor vaak ook als een stemloze letter geschreven: bekentnis, gebeurtnis.
In een later stadium werd in een aantal woorden op -nis een e ingevoegd om de uitspraak te vergemakkelijken;
de medeklinker daarvoor bleef daarbij echter in de meeste gevallen stemloos. Vandaar begrafenis, erfenis, droefenis, bekentenis, gebeurtenis, etc.

De geschiedenis van belevenis is echter anders. Dit woord bestaat niet al eeuwen, zoals de voorbeelden hierboven, maar is pas in de twintigste eeuw gevormd. En het is ook geen afleiding van beleven of beleef met het achtervoegsel -nis, maar een leenvertaling van het Duitse Erlebnis. Door erleben te vertalen als beleven wordt Erlebnis al snel belevenis – met een v, net als het werkwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Droevenis in de tweede zin moet droefenis zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het slaat nergens op om dit wetenschappelijk correcte antwoord met een negatieve duim te veroordelen...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En nee, het slaat nergens op om dit een thumbs down te geven, maar aangezien er al jarenlang een paar mensen rondhangen hier die als hobby hebben (blijkbaar) om gewoon overal een - bij te zetten zonder enige uitleg terwijl dat nul invloed op wat dan ook heeft qua GV, slaat het ook niet echt ergens op om daarover te vallen, toch? Net als dat het waarschijnlijk ook nergens op slaat om daar dan weer op in te gaan zoals ik nu doe... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed gevonden!
Rieneke1
12 jaar geleden
van mij een plus.
aan minnaars en minkukels moet je je maar beter zo min mogelijk storen.
Amadea
12 jaar geleden
Ja sorry, ik weet het wel. Maar het is zo frusterend dat een anoniem persoon zonder reden een goed antwoord af kan keuren. Dat blijft het minst leuke van GV en ik hoop dat ze dat toch ooit gaan veranderen (dat je alleen een min kunt geven als je die toelicht!).
Rieneke1
12 jaar geleden
amadea, soms schiet ik erbij in de lach, echt waar :) en verplichte toelchting lijkt me geen strak plan.
dan krijg je vaak wraakminners aan je kont, en kinderachtige pb-tjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt Amadea. Negatieve beoordeling wordt alleen geaccepteerd met uitleg. Net zoals in de meeste online enquetes. Verders een plus voor jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verplichte toelichting is erg lastig te implementeren. Hoe doe je dat? Controleren of het veld "Toelichting" iets bevat? Hoe gaat een computer bepalen of wat er in dat veld staat, ook zinvol is? Iemand kan er ook iets willekeurigs in hebben geplaatst. En ook al is 't niet zomaar iets willekeurigs, dan krijgen we weer discussie over of de toelichting wel een toelichting is of niet.

Andere antwoorden (2)

Het enige wat mij logisch lijkt is dat bij het woord begrafenis er een A voor de F staat, waardoor de f wat harder klinkt dan wanneer je belevenis zegt, die na een E komt en gelijk wat zachter klinkt. Ik denk dat het daardoor komt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou sorry hoor!
Hee leuke vraag!

Zie een hoop foute antwoorden boven me staan, haha!

Heb het even aan mijn oom gevraagd die erg in de taalkunde is, en hij vertelde mij het volgende:

Begrafenis komt net als belevenis uit de Duitse taal, echter staat er in de Duitse taal voor de f een umlaut op de a (begräbnes) , waardoor de vervoeging met de F is.
Bij belevenis (erlebnis) is dit niet het geval, waardoor de V gebruikt wordt.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld droefenis (betrübnis). ;)