Schijf je de woorden indiaan, indianen en indiaanse met een hoofdletter of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.6K

Het beste antwoord

indiaan en indianen zijn die lui met die veren op hun kop, Indiaanse verwijst naar India en moet dus kapitaal geschreven.

uit de bron:

Volgens de regel in de Woordenlijst schrijven we de naam voor een bevolkingsgroep of een lid daarvan met een hoofdletter als die naam is afgeleid van een aardrijkskundige naam (Palestijn, Surinamer) of als het om een specifiek volk gaat (Sioux, Kelt, Berber). In de Woordenlijst worden Eskimo's als een specifiek volk beschouwd.

We schrijven een kleine letter in overkoepelende namen voor leden van etnische groepen, bijvoorbeeld: zigeuner, nomade, latino, creool. Ook indiaan wordt in de Woordenlijst beschouwd als een overkoepelende naam voor de leden van een etnische groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja, je schrijft alles wat indianen betreft zonder hoofdletter... dat zie ik heel duidelijk in de vraag, maar of het klopt en of het nederlands is, dat weet ik niet... ik vind dat het klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regel is eenvoudig. Gaat het om een specifiek volk of een naam die van een aardrijkskundige naam afgeleid is, dan spellen we de naam met een hoofdletter. Anders - bijvoorbeeld als het een overkoepelende term is - spellen we een kleine letter.
De Sioux, de Irokezen en de Mohikanen - al is er van die niemand meer over - zijn indianen. De term indianen overkoepelt verschillende volken en daarom heeft hij een
kleine letter. Gelukkig hebben de yankees ook een kleine letter of we hadden weer stof voor een nieuwe western.

De Eskimo's zijn andere koek. Die worden gezien als één specifiek volk, de Inuit. Vandaar de hoofdletter.

Hoe moet je nu weten of een naam een specifieke term of een overkoepelende term is? Een cursus voortgezette antropologie kan daarbij helpen. Anders zoek je het maar op in het Groene Boekje.