Kun je tegen iemand zeggen "leg bij deze een eed af" of "lge bij deze je eed af"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Een eed is ieder willekeurige eed.
Je eed is een persoonlijke eed.
Het is: de eed. In iedere situatie waarbij je een eed af moet leggen is er een specifiek geschreven. Us dan zeg je tegen iemand in die situatie: leg bij dezen de eed af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*dus

Andere antwoorden (6)

Dat kun je wel zeggen maar dat wil niet zeggen dat die ander daar ook in mee gaat. En is t rechtsgeldig, denk van niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan de context zou ik zeggen. Het is nogal vreemd om iemand vanuit het niets een eed af te laten leggen. Verder is het denk ik logischer om te zeggen: 'Je moet bij dezen een eed afleggen.'

Een paar kleine opmerkingen:
- 'lge' lijkt me moeilijk uit te spreken
- 'bij deze' is nog altijd 'bij dezen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt van alles zeggen tegen iemand ;) Antwoordend op je vraag; je kan het allebei zeggen en beide is correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een rechter bent en een getuige oproept zou je de tweede zin in u-vorm kunnen gebruiken: "leg bij deze uw eed af". Iemand legt niet zomaar een eed af, het is een heel officiële gebeurtenis. Of het moet in een vriendencontact speels bedoeld zijn: zweer je dat je dit zult doen, leg dan bij deze een eed af...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een getuige hoeft in Nederland geen eed af te leggen, er wordt vanuit gegaan dat een getuige de waarheid spreekt.
Amadea
12 jaar geleden
De vraag gaat over taal, niet over hoe rechtszaken in Nederland georganiseerd zijn.
Beide zijn op een dwingende toon.

Een eed afleggen kan niet afgedwongen worden, het dient op een vrijwillige basis te gebeuren.

Het zou dus behoren te zijn:

Zou u uw eed uit willen spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kun je niet zeggen. Een eed is een belofte, een verklaring.
Op het moment dat je een eed afneemt zeg je:
"Zweer u dat..."
of "Verklaart u dat...
of "Belooft u dat..."

Degene die de eed neemt zegt dan:
"Ik zweer dat..."
of "Ik verklaar dat.."
of "Ik beloof dat.."

En aan het eind van de eed zegt degene die de eed neemt:
"Zo waarlijk helpe mij God almachtig"
of "Ik verklaar dat ik (niet)..."
of "Ik beloof dat ik (niet) zal..."