secretaresse is vrouwelijk , hoe noem je een mannelijke secretaresse?

Secretaris is bij een sportclub soms een functie wat is het verschil en waarom word een secretaris zo genoemd als extra op de vraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
17.4K

Antwoorden (10)

Een secretariaatsmedewerker.

Toegevoegd na 5 minuten:
Secretaris is al een oud beroep wat dus al eerder bestond dan een mannelijke secretaresse. Dus het logische secretaris als manlijke secretaresse ging niet omdat dit een ander beroep is. Vandaar een secretariaatsmedewerker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Heb je ook een antwoord op de vraag in de toelichting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie geeft hier minnen voor? Zonder argumenten nota bene? +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laffe anonieme minaars.... xtra +je van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zijn de minkukels.
+
bureau assistent, Personal assistent
12 jaar geleden
Secretaresse. Echte mannen :-) weten dat secretaresse een functie is en niet de persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Bestuur of Raad van Commissarissen heeft, naast leden, ook een voorzitter, een penningmeester én een secretaris (m of v). Bij een sportclub is daar ook sprake van.

Dat is iets anders dan een secretaresse: dat is iemand (m of v) die als werknemer verantwoordelijk is voor de uitvoering van secretariaatswerkzaamheden voor een functionaris of een organisatie.

Bij een directiesecretaris (m of v) ligt het net iets anders. Die is verantwoordelijk voor secretariële werkzaamheden voor bestuur of directie, maar maakt daar meestal geen deel van uit.

Voor de uitvoering van diverse taken, kan een directiesecretaris vaak weer terugvallen op een directiesecretaresse (m of v).

Als bij een bedrijf een mannelijke secretaresse werkt, noem je hem dus gewoon "secretaresse".

Toegevoegd na 7 minuten:
Van een secretariaatsmedewerker kan alleen sprake zijn als er sprake is van een secretariaat; een afdeling dus die uit meerdere mensen bestaat en verantwoordelijk is voor de secretariële werkzaamheden:
http://www.betekenis-definitie.nl/secretariaat
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan noemen we het een secretarieel medewerker, in plaats van een secretariaatsmedewerker. -1 voor dit antwoord omdat het pietluttig is, en omdat ik taalregels gewoon hoger heb zitten dan feministische argumenten. Een secretaresse eindigt op -esse, en is dus een vrouw. Het gebeurt niet vaak dat ik in ga tegen vermelde bronnen, maar dit is toch echt zo'n geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is een feit dat -esse vrouwelijk is.
Secretaresse is zowel man als vrouw. Heb zelf namelijk deze functie vroeger wel eens bekleed. Secretaris is een andere functie. Ik zelf noemde me overigens liever secretariaatsmedewerker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zal een man zijn en secretaresse op je kaartje hebben staan, dan voel je je volgens mij toch knap lullig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt daarom zei ik het ook nooit. Kreeg ik gelijk grappen als of ik een rok ging dragen.
Alles hierboven nog eens samenvattend en corrigerend:

Het woord "secretaresse" eindigt op -esse, en betreft dus een vrouw.
Dat wil niet zeggen dat een man niet ook precies dezelfde functie kan bekleden. Echter, deze man zal een andere functietitel hebben, die wél zowel een mannelijke als vrouwelijke vorm heeft.

Wat ik in mijn eigen werk veel tegen kom (ik meet salarissen voor verschillende beroepen in Nederland), is de naam "secretarieel medewerker".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
------ Ik ben secretaresse geweest. Je schrijft onzin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een man bent, en jezelf secretaresse noemde, dan is dat jouw probleem haha. Ik schrijf in ieder geval geen onzin, want een persoonsaanduiding die eindigt op -esse, betreft altijd een vrouw. Dat is gewoon een taalkundige regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de functie zelfs 3 jaar bekleed en lees maar eens de advertenties erop na. Secretaresse gevraagd m/v
http://www.vfi.nl/website/vacatures/vacatures/secretaresse-m/v
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Dale (2005) geeft bij secretaresse als eerste betekenis "iem. die belast is met de administratie, het archief, de correspondentie van een persoon of instantie". Een secretaresse kan zowel een man als een vrouw zijn, al wordt een man zelden aangeduid met secretaresse; meestal wordt hij dan 'administratief medewerker' of 'persoonlijk assistent' genoemd. Van Dale noemt secretaresse in de betekenis 'vrouwelijke secretaris' nog wel, maar deze betekenis is verouderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals, dat jij jezelf secretaresse noemde in die functie is jouw probleem, en nogal grappig. Want er zijn ook gewoon mannelijke benamingen voor diezelfde functie.
En wat jouw link betreft, dat is gewoon een heel ongelukkige woordkeus van het reumafonds, en ik begrijp niet dat ze niet hebben geschreven dat ze op zoek zijn naar een secretarieel medewerker m/v of zoiets.
Misschien heeft het met zoektermen te maken, dat zou kunnen, maar een secretaresse is, taalkundig gezien, altijd een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps je schrijft wel onzin. Ik heb van 1990 t/m 1993 deze functie gehad bij de Radboud Universiteit Nijmegen. Stond letterlijk in mijn functiebeschrijving. Maar houdt maar lekker vol joh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik zeg het nog een keer, als jij jezelf als man in die functie perse secretaresse wil noemen moet je dat helemaal zelf weten. Maar er zijn ook namen voor dat beroep waarmee je niet uitgelachen wordt. Dat het letterlijk in je functiebeschrijving stond heeft er ongetwijfeld mee te maken dat deze geschreven is toen de functie voor het eerst werd gecreëerd en er geen rekening mee gehouden werd dat ook een man deze functie zou kunnen vervullen.
En inderdaad, ik hou het lekker vol ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal het je nogmaals uitleggen betweter. De functienaam is eigenlijk verouderd omdat hij vroeger alleen maar werd bekleed door vrouwen. Nowadays is dat niet meer zo, maar dit is nooit aangepast. Zelfs Van Dale schrijft dit. Je bent wel erg consistent zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite bevestig je mijn antwoord ook met wat je nu schrijft. Want inderdaad, de functie wordt nowadays niet meer alleen door vrouwen bekleedt, daarom is de naam secretaresse dus ook verouderd, en zijn er nu nieuwe namen voor deze functie.
Bedankt voor deze bevestiging, en voor het compliment aangaande mijn consistent zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf ook consistent dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, high5! *pats*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg vermakelijk:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus gewoon secretarieel medewerker, als ik man was zou dit mij beter klinken net als steward ipv stewardes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt ook wel eens geadverteerd: "krantenjongens m/v gevraagd". Als ik dus kranten zou lopen noem ik mezelf toch geen krantenjongen. Hetzelfde voor een man die solliciteerd voor toiletjuffrouw
Ons bedrijf had ooit een (een tijdelijke helaas) mannelijke directiesecretaresse. Een van de besten die we ooit hadden. Hij stond erop dat zijn functie werd omschreven als directiesecretaresse
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindelijk iemand die het snapt. Ik zelf vond die term niet leuk en noemde mij maar secretariaat medewerker, maar formeel was ik gewoon secretaresse
Wat betreft jouw extra vraag.
Ik neem aan dat je vraagt "waarom wordt een secretaris een secretaris genoemd?"
secretaris= persoon die de verslaglegging doet van een organisatie, maker van notulen, bestuurslid belast met correspondentie enz.
Kortom: hij weet veel, maar moet daar wel zorgvuldig mee omspringen. Vandaar dat ze daar indertijd het Latijnse woord voor 'geheimhouder' voor hebben gekozen.

Toegevoegd na 1 uur:
correctie
'geheimhouder' moet 'geheimschrijver' zijn.
(lees ik nu in etymologiebank.nl)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeer krom dat de functie van secretaris een andere is dan die van secretaresse, dat is nog nooit goed opgelost.
helaas komt het wel vaker voor dat aan de mannelijke vorm van een beroep een ander gewicht en functie worden toegekend dan aan de vrouwelijke vorm.
We kunnen dus maar beter afscheid nemen van de secretaressedag en er een personal assistent- dag van maken, want DAT zijn secretaresses meestal.
De mannelijke secretaresse zou je dus p.a. kunnen noemen.
Zo kan een mannelijke vroedvrouw in een keer wel met verloskundige worden aangesproken en een mannelijke verpleegkundige met broeder (als tegenhanger van zuster) wat nog stamt uit de tijd dat dit werk veel door kloosterzusters (en diaconessen) gedaan werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde, ben ik bang.

Secretaris wordt nooit gebruikt in de administratie, zeg maar.