Spreekt men in zuid-west Litouwen een dialect?

Ik was in Litouwen. Daar viel me op dat de taal in het zuid-westen van het land (tussen Lazdijai en Alytus) anders leek te klinken dan in bijvoorbeeld Vilnius of Šiauliai.

Het was wel Litouws (dus geen Pools of Russisch).

Mijn kennis van het Litouws is, eh, "nogal beperkt". Daarom vraag ik me af of men daar echt een dialect spreekt, of dat ik het me verbeeldde.

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (2)

Ja.
Tegenwoordig kent het Litouws twee hoofddialecten.
Het Aukstaiciai (=hooglands) in het binnenland en het Zemaiciai (=laaglands) langs de kust.
Het eerste dialect ligt aan de basis van het huidige Algemeen Beschaafd Litouws dat 32 letters en 400.000 woor­den kent.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Klopt mijn vriendin beweert ook geen Zemaiciai te kunnen verstaan of iig zeer slecht. Maar ook zij woont in het "Aukstaiciai gebied" waar ze weer een dialect(Birzai) spreekt waar in ze uitspraken hebben die iemand uit Vilnius ook weer niet snapt.
Ik zou de streek niet direct als zuid-west Litouwen aanduiden, maar door de plaatsnamen begrijp ik waar je het over hebt. De mensen in het zuiden hebben inderdaad een sterk dialect en er zijn ook veel mensen die Pools of Wit-Russisch spreken. Na de oorlog zijn de Polen hier verdreven. Rond de steden Vilnius en Kaunas wordt al weer hoog-Litouws gesproken.