mysterieus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

steenhard, emotie-en uitdrukkingsloos......erg hè ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een sfinx werd in het Oude Egypte onder andere gebruikt als wachter. De afbeelding van de sfinx werd gebruikt om vijanden angst aan te jagen.

Wellicht wordt hier bedoeld de afschrikwekkendheid van iemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste associaties zijn: mysterieus, raadselachtig, ondoorgrondelijk.

Maar je zou eigenlijk diegene moeten vragen welke sfinx hij bedoelt. De sfinx komt namelijk voor in verschillende culturen. De beantwoorders vóór mij hebben duidelijk de Egyptische sfinx in gedachten, terwijl mijn gedachten als eerste naar de sfinks in de Griekse mythologie ging.

Ook daar is de sfinks een wachter, maar zij (bij de Grieken namelijk een vrouwelijk wezen) geeft je een raadsel op dat je moet oplossen om doorgelaten te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is ook bij de Griekse versie de juiste schrijfwijze met een x op het eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben je geheimzinnig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondoorgrondelijk.