Wat betekent ect.?

Volgens VMBO-ters betekent het electronica.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
11.6K

Antwoorden (8)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Electronische aparaten, maar ook mobiele telefoon enzovoort.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Erogene Cumulatieve Tendenzen. Dat is een soort massa orgasme.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De afkorting zoals jij hem exact schrijft staan voor et cetera, wat vanuit het Latijn afkomstig is en vrij vertaald betekent: “en de rest (van hetzelfde)”. De Nederlandse variant is “enzovoort”.

Waar de scholieren mogelijk op doelen is de typering /etc, welke staat voor een computer directory in op unix gebaseerd besturingssysteem.

Een andere optie is dat gedacht wordt aan de afkorting (met hoofdletters) ECT dat staat voor Elektrische capaciteit tomografie. Dit is een analysetechniek die in een tomogram (doorsnede) kan meten op basis van een verschil in de diëlectrische constante van de componenten.

Dat etc. kan staan voor elektronica, zoals je stelt in je vraag, is mij niet bekend en lijkt me daarnaast niet waarschijnlijk als gangbare afkorting, omdat snel verwarring kan optreden aangaande de betekenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het was ETC en niet ect. Sukkeltje kan zelf niet eens spellen.
etcetera staat synoniem aan enzovoort
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een opsomming, bv Kinderachtig/Puberaal/Studentikoos
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"ect." bestaat niet. De punt suggereert een afkorting, maar er is geen woord dat begint met ect en dat afgekort wordt als "ect." . De eerdere uitleg van ECT (Elektroconvulsietherapie ) is dus hier niet van toepassing. Een typefout is wel mogelijk, dus dat het "etc." zou moeten zijn. Die VMBO-ters zullen het wellicht gebruiken als afkorting, maar dat is taalkundig niet juist.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een afkorting van et cetera en betekent en zo verder. Het wordt vaak gebruikt bij een opsomming. Bijvoorbeeld: In de koelkast stonden veel pakken: melk; appelsap; tweedrank; etc. Men gaat er dan vanuit dat de lezer dit zelf weet aan te vullen.