Wat betekent "volslank" nu eigenlijk?

Ik ben inmiddels twee betekenissen tegengekomen:
1. Net iets dikker dan slank, dus slank, maar dan gevuld. Zeg maar de Dove-dames
2. Mollig tot dik.
Welke is juist?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
40.3K

Het beste antwoord

Verzachtende benaming voor zwaarlijvigheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Synoniem met volvet ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moddervet, maar dat is vaak zo vervelend om te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volslank is gewoon dik. En dikker dan mollig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inz. van vrouwen: eenigszins zwaarlijvig; gevuld, gezet, met ronde vormen.
v. dale [1976].
— Indien u een volslank mens vraagt, hoe hij zo gevuld komt … blijft meestal een antwoord uit, Tussen de Rails 7, 6, 53 [1958].
Slechts twee (mannequins) waren ragdun, maar van de anderen was er één bepaald volslank en de beide laatste zagen er gezellig en gezond uit, Leidsch Dagbl. 14 Febr. 1964.
Lycra step-in met verstevigd achterpand, ook voor volslanke figuren, Vendorama 1966, 3, 19 a.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dove dames vorm, gewoon natuurlijk, ronde vormen zowel boven als onder en zoals de meeste mensen om je heen in een Nederlandse stad zijn.
Een dame van 1.70 en een gewicht van zo'n 70/80 Kilo.

Slank is iemand die aan de BMI waarde voldoet

Dun is iemand die onder deze BMI waarde zit, ik noem dan als persoonlijk voorbeeld: Catwalk meiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leuke vraag, volslank is een woord dat we in het leven hebben geroepen omdat eerlijk zijn soms te veel pijn doet.

Een mens hoort maar één figuur te hebben en dat is slank.
volslank is een mildere term van gewoon dik. Niet te dik, maar dik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij in onze vrienden ploeg zeggen niet je bent dik of te dik of zo ,maar zeggen als iemand wat volslanker of dikker is ,,,,Ze ziet er gewoon goed uit,is voor de persoon een iets prettiggere benaming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Dove-dames zijn merendeel gewoon slank of heel iets gevuld hoor ; alleen wat we GEWEND zijn (half)bloot op teevee te zien is vaak mager tot graatmager. Volslank is iets meer richting Rubensfiguur (de echte Rubens-dames, dus een paar kilootjes teveel hier en daar), en wat daar ruim boven zit NOEMEN we vaak uit beleefheid of gebrek aan een ander woord wel volslank, maar dat is natuurlijk gewoon dik. In Amerika noemen ze mensen ruim boven de 100 kilo vaak Big girls/ladies. Hier spreken we ook wel van vrouwen met 'een' maatje (minimaal 5 of 6 dus) meer.

Hoe harder iemand zich in allerlei bochten wringt om met een niet-beledigende term duidelijk te maken dat ik geen anorexia heb, hoe meer moeite de persoon in kwestie vermoedelijk hééft met mijn omvang. En ja, hoe beledigder ik het dan ook feitelijk opvat (al zal ik dat niet laten merken). Ik ben gewoon dik ; daar hoef je niet omheen te draaien, en, verrassing!, ik had het zelf ook allang gemerkt. 'Volslank' vind ik echt een belediging ; wie dat zegt bedoelt er in de regel iets heel anders mee. Overigens is het wel een bepaald slag mensen dat denkt dergelijke 'bedekte' opmerkingen over andermans uiterlijk te maken ; leuke mensen doen het zelden of nooit OF heel direct.

Ik denk dat je - afhankelijk van de lengte - boven de 80, 85 kilo niet meer echt van volslank mag spreken. Toch ziet een vrouw van 90 kilo er echt wel weer HEEL anders uit dan één van 150.
En volslank betékent net-niet-slank meer (eigenlijk dus bijna normaal), maar wordt gebruikt als 'metafoor' voor superdik tot moddervet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gebruik de term volslank alleen voor vrouwen.
dat komt omdat ik een vrouw volslank vind als ze stevige borsten heeft, en een flinke kont, maar wel met een duidelijke taille.
vrouwen die wat steviger zijn, en ook geen taille hebben zou ik eerder dik noemen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder die dikke kont behoor ik dan tot de
volslanke dames :-) +1 yehhh
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens. +1
Volslank is net wat slanker dat ik nu ben... (Dit is alleen voor de vraagsteller)

Dus het is volkomen persoonlijk en alleen jij kunt dat bepalen... Het is weer dat wat is en dat wat je wilt... Voorkeur of afkeur... Daarom ben je ook zo benieuw wat een ader ervan vindt, want als die ander nu wel zegt dat je volslank bent en alle anderen ook, dan moet het wel waar zijn... Dus dan is het verschil in perceptie alleen te wijten aan de persoon zelf en niet van de ander...

Als jij weet hoe je eruit voelt (ja klopt wel) dan hoef je dat niet en nooit niet aan een ander te vragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrouw "volslank" noemen is niet durven zeggen wat je eigenlijk bedoelt. Namelijk dat de dame is kwestie dik is; althans in ieder geval niet slank of iets wat daar op lijkt.

Ik snap alleen niet wat het probleem is om een dame "dik" te noemen. Er zijn legio heren die daar op vallen en wat is er mis met dik zijn? De media praten de dames aan dat ze alleen maar slank mogen zijn. Onzin toch.

Ik vind een dame "vet" noemen totaal iets anders, dat is denigrerend en getuigt er niet van dat je ook maar iets om die dame geeft. Maar dik, is dik in orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide zijn juist. Voor mij betekent volslank gewoon "lekker ding" en slank betekent "gratenbaal".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
zoals dikke mensen niet graag vet worden genoemd, worden magere mensen niet graag uitgemaakt voor gratenbaal.
bedankt en -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jee zo heb ik het niet bedoeld allemaal hoor. Ik denk alleen dat slanke dames altijd maar als aantrekkelijk in bladen staan afgebeeld, daar lijkt de hele wereld het over eens. En de volslanke dames denken in termen van 'ik ben te zwaar, ik ben te dik, etc. En krijgen dat ook wel eens te horen ook, vaker dan die slanke dames die ik dus kennelijk beledigde. Ik bedoelde mijn opmerking alleen maar om te vertellen dat ik er dus echt anders over denk. Niet om de slanke dames 'uit te schelden' (hoe kom je op het idee), maar om de volslanke dames uit te leggen dat ze leuker zijn dan ze denken.
Rieneke1
14 jaar geleden
ok joh, ik geloof wel dat je het goed bedoelde.
maar ik ben niet slank, maar broodmager, en dat is ook geen pretje.
afwijken van de norm, of je nou te dik bent of te dun, wordt toch vaak niet geaccepteerd.
hoe vaak mensen mij wel niet vol willen proppen :(
vandaar dat het bij mij even verkeerd schoot om gratenbaal genoemd te worden.
Volslank is nog net niet dik. Nu is dik ook een relatief begrip,je moet het ook zien in verhouding tot lengte.
Persoonlijk ben ik er wel van gecharmeerd, je hebt dan ook veel meer vrouw/man om te knuffelen!
Als je de foto's soms ziet van modellen wier bovenbenen net de dikte halen van de onderbenen van een "normaal'mens geef ik toch de voorkeur aan volslank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar kan ik eigenlijk geen juiste theoretische antwoord op geven , maar ik denk zoiets als Dove-dames zoals je het zegt en ietsje meer zelfs! deze dames zijn trouwens de meest aantrekkelijke op alle vlakken.