Welke woorden waar je "te-" voor kan zetten zijn positief, behalve te-vreden?

Even brutaal inhakend op een andere vraag hier wat ik al heel lang wilde stellen. Overal waar "te" voorstaat is niet goed zegt men. Behalve tevreden.

Kent iemand nog een ander woord waar 'te' voorstaat en wat ook goed is? Niet grammaticaal, maar als woord positief bedoeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
27.8K

Antwoorden (20)

te gek (in positieve zin dus) bijv. u2 vind ik te gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegoed , op je bankrekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegelzetter. Is best een goed beroep.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelzetter is geen zelfstandig woord. mocht dat toch onverhoopt wel zo zijn is er geen overtreffende trap voor zodat je er "te" ervoor zou kunnen zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreden is ook geen zelfstandig naamwoord.
AWM
14 jaar geleden
Precies! En ringlijer ook niet, excusez le mot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is zei niet zelfstanding naamwoord ik zei zelfstanding woord!! vreden is zeker wel een zelfstandig woord: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vreden de kans is trouwens aanwezig dat je te Vreden te vreden bent. maar ben er zelf nooi geweest
AWM
14 jaar geleden
LOL! Bij scrabbelen mag je ook nooit plaatsnamen gebruiken, dus deze telt niet mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja haalt scabble er maar bij, was nog even bang voor een ongefundeerd antwoord:)
AWM
14 jaar geleden
Nee, ongefundeerde antwoorden zijn taboe op GV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je moet toch ooit eens gefundeerde minnetjes kunnen uitdelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je op de mijne doelt, vond ik die gefundeerd. wellicht is gefundamenteert niet zwartwit toetsbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier geen minnetjes uitgedeeld, hoor. Maak je geen zorgen, ik ben niet zo min!
AWM
14 jaar geleden
Ah, joh, minnetjes maal ik niet om!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor de info
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo dat is nu dan een plus. En dat alleen omdat men een minnetje geeft aan de hand van wiki!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
menno zeikt & antwoordman is tof. Daarbij heeft Menno ook nog es ongelijk en wil hij het niet toegeven.
maar wel leuke reacties dit, altijd grasppig om te lezen hoe men zich ergens uit probeert te lullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bezorg antwoordwoord man wel punten, dankzij de geagiteerde reacties op mij. elk nadeel heeft zijn voordeel.
wat ik aan antwoordmans's antwoord niet begrijp is dat gelztter geen woord is, of ik snap de vraag verkeerd. in dat geval indd sorry.
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt helemaal! "Gelztter" is geen Nederlands woord!
Twijfelgeval: temeer.

Toegevoegd na 47 seconden:
Tering is dan weer negatief.

Toegevoegd na 1 dag:
Teakbar.
Is positief, of je Hem nu groot vindt of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reden van je toevoeging?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was aan het denken over woorden die met 'te' beginnen. Kwam toen hierop. Heb het spontaan ingetypt.
AWM
14 jaar geleden
Te-ring snap je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap ik Antwoordman, maar ik vind het wat ongepast.
Temidden is meestal positiever dan eenzaam, tenzij het van straatrovers is.

Toegevoegd na 14 uur:
Tewerkstelling; volgens sommigen positief, voor anderen weer negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tempel (even tijd voor de religie!)
teflon (bakt je vlees niet van aan!)
testcase (zodat je straks weet dat wat je koopt goed is!)
tentharing (dan blijft 'ie mooi rechtop staan!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tezamen vind ik wel positief klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een meier is honderd gulden, en een temeier is een publieke vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij publieke vrouwen kun je wat oplopen en da's niet positief. Tenzij je positief uit de test komt, maar dat is dan ook niet positief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elkaar opgeteld dus: Zero positief?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- X - = +?
Tevoorschijn toveren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terecht hoort ook in het rijtje t(e)huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel, te rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te huur en te koop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
testosteron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Televisie(soms).telefoon(ook niet altijd,vooral niet tijdens het eten) tekstverwerker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegemoetkomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
te-levisie...
te-lefoon...
te-nenkaas...
te-goed...
te-kstverwerker...
te-lebankier
te-veelomoptenoemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegelijk klaarkomen. (-:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar met de stelling: 'Overal waar 'te' voorstaat is niet goed' bedoeld men toch niet samenstellingen als tevreden, terecht, etc. (woorden aan elkaar) maar de zinsdelen als te goed, te slecht, te duur? Dat wordt mij namelijk altijd gezegd. Dan ga je ook wel denken: 'te goed' is toch ook positief? Maar als het 'goed' is, waarom zou je er dan 'te' voor zetten, wat het weer negatief maakt eigenlijk. (als je snapt wat ik bedoel).

Dus ik denk dat 'te' te maken heeft met de 'te' voor bijvoeglijke naamwoorden en niet in een samenstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt me op dat nog niemand op tepels gekomen is. Vind ik persoonlijk behoorlijk positief ;-)