Hoe komt het dat vertrouwde en bekende woorden ons soms ineens zo vreemd voor kunnen komen?

Dat je het ineens een heel raar woord gaat vinden of niet eens meer weet hoe je dat nu schrijft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, maar het komt me wel erg bekend voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? Zoals
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar fenomeen . Leuke vraag.

Het beste antwoord

Alles wat we leren wordt opgeslagen in onze hersenen.
Telkens als we weer wat nieuws leren, wordt er eerst in onze hersenen opgezocht of er al iets van bekend was.
Duizenden en duizenden woorden staan zo al opgeslagen ergens in onze hersenen.
Tijdens het lezen van text, gaat het razend snel, soms zo snel dat de hersenen de rest van een zin zelf gaan invullen.
Of we lezen over onze zelf geschreven fouten heen, juist door dat zelf invullen van onze hersenen tijdens het lezen.
Maar soms is er ineens een woord dat we al zovaak gelezen of geschreven hebben, dat er ineens raar uit ziet!
Zelfs zo raar dat je echt niet meer weet hoe je het woord moet schrijven.
Ergens is het dan mis gegaan tussen het waarnemen van onze hersenen en het automatisch vast invullen van een zin.
Het systeem loopt even vast.
Wat later ziet het woord er ineens weer normaal uit!
Het is net als onze cumputer, als je maar de juiste knopjes indrukt gaat alles prima, maar druk je te veel knopjes tegelijk in raakt het systeem ook in de war en komen er rare dingen uit of helemaal niets meer.
Goeie vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb dit soms ook. Ik denk dan meestal over dingen die met je lichaam te maken hebben. Waarom? Dat weet ik niet, ik denk dat je hier wel lang over kan discusseren maar er is denk ik geen antwoord voor mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt dat niet omdat je er voor het eerst heel nauwkeurig naar kijkt... En dan zie je het lijkt wel voor het eerst... En dan word je bewust van de letters afzonderlijk en dat dat dan weer dat woord vormt... Is het niet zo, dat als je NIEUW kijkt naar iets het ook nieuw is... Kijk je partner maar eens NIEUW aan, dan voelt het alsof het voor het eerst aan... Dit is zo raar, want een dag later kun je dat weer doen en dan voelt het totaal weer voor het eerst...
Eet een banaan, totaal met bewustzijn, dat is weer voor het eerst...

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je niet voelt of snapt waar ik het over heb, dat je zeg, daar heb je XiniX weer met zijn gebasel, maar ik zeg je, het is zo voor iedereen die het zo kan ervaren...

Het is dus niet alleen zo met woorden, maar met alles, met elke gebeurtenis... Daarom blijft het leven zo fris, elk moment weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan gebeuren als je veel met dat woord bezig bent. Ik weet nog dat ik als kindzijnde van m'n moeder krentenbollen moest halen. Onderweg herhaalde ik dat woord constant in mezelf. En toen ik bij de bakker was, dorst ik er niet meer om te vragen omdat ik niet zeker wist of het wel klopte. Ik vond het ineens zo'n raar woord. En dat heb ik wel vaker gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel herkenbaar;-)
Als kind leer je meestal woorden zonder ze exact te definiëren; je begrijpt ze vaak doordat je de context herkent waarin ze gebruikt worden. Vaak krijg je als kind alleen een voorbeeld als je naar de betekenis van een woord vraagt, meer kan je dan ook meestal nog niet bevatten. Langzamerhand stolt de betekenis dan als een begrip in je geheugen zonder dat je er verder over na hebt gedacht.
Als je er later dan wel ineens heel bewust over na gaat denken dan kan een woord heel vreemd lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, datzelfde vroeg ik me destijds tijdens mijn examen Nederland af, toen ik toch opeens heel erg aan de schrijfwijze van het woord Augurk begon te twijfelen. Gelukkig ben ik zo wijs geweest er toch geen auwgurk van te maken :)

Hoe dat komt.. In mijn geval was het het feit dat ik opeens een groot aantal woorden foutloos moest schrijven, de druk die dat op me legde. Op de d's en t's na ben ik doorgaans vrij goed in Nederlands, dus normaliter schrijf je een woord op zonder erbij na te denken, maar het feit dat je er opeens over na gaat denken en dan bedenkt dat iets toch wel een heel raar woord is... Ja, dan kun je in de verlieding komen er auwgurk van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een bepaald woord vaak gebruikt,kan het idd gebeuren,dat je er ineens vreemd tegen aan kijkt en bij jezelf denkt: Wat betekent dat ook al weer? Misschien is er ergens in je grijze celletjes een tijdelijke kortsluiting!