Wat is het verschil tussen deze afsluitingen?

Wat is precies het verschil tussen 'Met vriendelijke groet' en 'Met vriendelijke groeten?

Waarom wordt deze soms in enkel- en soms in meervoud gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Waarom zowel meer- als enkelvoud wordt gebruikt weet ik niet. Wel dat enkelvoud, dus met 'vriendelijke groet' correct Nederlands is en meervoud niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Met vriendelijke groeten' is toch prima Nederlands?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima Nederlands is nog geen correct Nederlands. Het spijt me verschrikkelijk maar 'met vriendelijke groet' is toch echt de correcte manier van formuleren.

Andere antwoorden (3)

Daar zit geen verschil in, het mag allebei.
Een wat officiëler afsluiting is ; Hoogachtend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens hoor, ik gebruik het ook nooit.
Toch krijg ik soms nog wel brieven waar het onder staat, zoals die van mijn bank.
Normaal gesproken is het: met vriendelijke groet, of: met de hartelijke groeten.
12 jaar geleden
Als je meervoud van groeten mooier of aanvaardbaar vindt, dan vraag ik me af van wie dan de groeten (meervoudsvorm) allemaal afkomstig zijn.
Als de afzender meer dan 1 persoon betreft dan is meervoud gewettigd. Anders niet.
Overigens zijn er veel grotere problemen bij het gebruik van correct Nederlands dan de inhoud van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
'het gebruik van correct Nederlands'
of
'het correcte gebruik van het Nederlands' ;-)