Is in het Frans een "modeontwerpSTER" en een "naaiSTER" hetzelfde woord?

Een modeontwerp = "un couturier", zegt mijn woordenboek. Waardoor het mij duidelijk lijkt dat een "modeontwerpSTER" een "couturière" is. Als ik dit woord echt opzoek in het woordenboek krijg ik ''naaister''

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit gedacht dat die twee woorden in het Nederlands misschien hetzelfde Franse woord gebruiken? Ik kan het niet met zekerheid zeggen dus maak ik er maar een reactie van ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah dat was eigenlijk de vraag die ik wilde stellen, maar nu ik zo terugkijk na mijn vraag zie ik wat je bedoelt haha. Naja =P

Het beste antwoord

Tweetalige woordenboeken zijn niet altijd betrouwbaar. Zeker niet als het ook nog een pocketuitgave is.

Volgens de eentalige Franse woordenboeken kan een couturière zowel een vrouwelijke couturier (dus modeontwerpster) als een naaister zijn.

Het woord heeft dus twee betekenisniveaus en je zult in de context duidelijk moeten maken wat je precies bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt !