Wanneer gebruiken woorden een extra 'e'. Zoals ideeën en melodieën?

Iets met 'de klemtoon op het einde'. Ik ben over de regel onzeker, dus vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Je hoeft niet onzeker te zijn: de klemtoon op de laatste lettergreep bepaalt of je één of twee e's gebruikt.
Dus: melodie (klemtoon op "ie") krijgt de ë erachter.

Toegevoegd na 13 minuten:
Maar ook "financiën" omdat daar de klemtoon op de "a" ligt.

Toegevoegd na 14 minuten:
...bij financiën heb je dus géén extra "e".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super! En nu zit ik met het volgende. Ik kan niet op een voorbeeld komen waarbij dat niet het geval is. Dit wordt vast zo'n 'oja' momentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoeft dunkt me niemand meer iets aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen bij financiën of heb je die fout zelf al hersteld? Wanneer de klemtoon valt op de laatste lettergreep krijg je een extra e. Bij financiën valt hij op NAN. Dus geen extra E. Zo ver ik weet zijn er geen uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hij bedoelt dus juist dat het OOK volgens die regel "financiën" is, omdat daar de klemtoon niet op de laatste lettergreep ligt.
Wie heeft trouwens die min gegeven? Die is een beetje dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begrijp ik juist niet jOve, de regel is juist dat als de klemtoon op het laatste lettergreep is juist dan een extra E krijgt. Bij financiën is dat niet het geval dus maar een E. Je wil zeggen dat sommige mensen dit juist verkeerd schrijven, omdat ze denken dat de klemtoon op de lettergreep zit? Dat zou kunnen. In die zin heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
note ...omdat ze denken dat de klemtoon op de laatste lettergreep zit? Dat zou kunnen. In dat opzicht heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg juist dat koosknip het wel goed uit legt, en zichzelf niet tegen spreekt.
Hij zegt niet dat bij financiën de klemtoon op de laatste lettergreep ligt. Hij zegt juist van niet, en dat daardoor géén extra e erachter komt.
Maar hij heeft het wat onhandig verwoord, das alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook www.onzetaal.nl:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/kolonien-epidemieen en de officiële woordenlijst:
http://woordenlijst.org/leidraad/7/4.