Wat is het verschil tussen kwetsen en beledigen?

Is er een wezelijk verschil, of is het de overtreffende trap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.8K

Antwoorden (8)

Beledigen is het ontkennen van de ander als persoon... Je maakt hem ledig = leeg ahw...
Kwetsen is pijn doen, bewust pijn doen... Een gekwetste appel heeft een deuk...

Het is dus wezenlijk anders... zij het dat het in beide gevallen pijn kan doen, maar de insteek is anders...

en geen overtreffende trap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beledigen kan je doen zonder dat je het door hebt.
kwetsen niet. dat is altijd 100% bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O nee hoor.. ik heb mijn vriendin pas nog onbewust gekwetst..was heel erg om te dat te merken..!
:-(
Ik zie dit juist andersom.
Gekwetst kun je worden zonder dat de ander zich daarvan bewust is.
Beledigen gaat bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om het verschil in intentie:
Kwetsen gebeurt onopzettelijk terwijl beledigen met kwade opzet geschiedt.
Dit heeft niets met een opbouw of overtreffende trap te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij smaad gaat het om een specifieke beschuldiging ("Koop niet op Marktplaats.nl bij Jansen, want hij incasseert wel je geld maar stuurt de spullen niet op"). Een belediging is algemener en vager ("Jansen is een dief").
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij kunnen beide de ander onbedoeld evenveel pijn doen.
Ik kan een grap maken, met mijn beste intentie, maar kan hiermee ongewild iemand kwetsen. Voor beledigen geldt het zelfde. Een combi is natuurlijk ook veel voorkomend.

Omgekeerd gaat dit ook op. Kwetsen en beledigen gebeurt met de intentie, dus bewust, om de ander pijn te doen.

Qua hardheid zou ik zeggen: beide even zwaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mensen, zoveel meningen.

Iemand Kwetsen is tegen iemand die dingen zeggen, die de toegesprokene pijn doen (dat is dus het kwetsen).
Het is dus een effect van een belediging. Ik kan jou dus niet kwetsen, allen kan ik jou beldigen, en - afhankelijk - hoe jij dat voelt, kun jij dat als kwetsen ervaren.
Maar het zijn moeilijk zinvol te onderscheiden begrippen en bovendien staan ze op gespannen voet met de vreiheid van meningsuiting. Als jij zegt, homo's zijn lief, want ze lijken allemaal op Albert Verleden, dan vindt ik dat een beleding, maar omdat ik denk - Jinx l*lt weer eens uit zijn nek - ervaar ik het niet als kwetsend. En zelfs als ik het als kwetsend zou ervaren dan is dat niet jouw probleem, maar mijn probleem; en jij mag dat gegeven de vrijheiod van meningsuiting gewoon zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een belediging heeft te maken met iemands eer, of een bepaalde goede naam, reputatie die je hebt.
In het geval van een kwetsing wordt je getroffen in je gevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1