De Spaanse letter ''ll'' wordt die uitgesproken als een Nederlandse ''j''?

Hoe wordt deze letter uitgesproken in Spanje?

Ik heb verschillende manieren gehoord... zoals een ''l'' die snel gevolgd wordt/samen uitgesproken wordt met een ''j'', dat meer als een Engelse ''ch'' klinkt...
Naast die manier heb ik ook de manier gehoord dat een beetje op een Nederlandse ''j'' lijkt, maar ligt dit nu aan mij of is het gewoon precies hetzelfde?

Is het dan
Me llamo Roy (mij amó) of
Me llamo (Me shamo)

Of zit ik er gewoon helemaal naast =P?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Want op een Spaanse site zouden ze totaal begrijpen wat ik bedoel met een ''Nederlandse j'', hè?

Het beste antwoord

De dubbele ll wordt uitgesproken als de Nederlandse LJ.
Denk aan Lloret de Mar. Dat is geen LORRET zoals veel mensen het noemen, je spreekt het uit als LJorret.
Het is een aardige bekbreker, LùJe, maar hij klinkt inderdaad als de Nederlandse J. Een beetje een "zachte J" als je begrijpt wat ik bedoel. Niet al JORRET.

Hieronder een paar linkjes:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik het onder de knie heb...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ik zat ook net achter het beeldscherm te LEJE-en.
maarre: Mooi zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wiLJe bedanken!

Andere antwoorden (2)

het is natuurlijk moeilijk te omschrijven maar de ll lijkt nog het meest in lj
me llamo zeg je meer als me jamo
maar als je het beter kunt zeg je me ljamo

Toegevoegd na 1 minuut:
dus sorry je zat er naast beide waren niet goed
amigo
12 jaar geleden
Mi jama dreamqueen de j meteen na de i uitspreken,mi dorado -))