Is er een verband tussen Hippocrates en hypocresie?

Het lijkt dezelfde stam te hebben, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord komt uit het Grieks ὑπόκρισις "hypokrisis", dat in zijn meest oorspronkelijke gebruik “acteerkunst” betekende. Soms wordt verondersteld dat het woord werd afgeleid van de samenstelling: ὑπό "hypo-" (=onder-) + κρίνειν "krinein" (=oordelen, onderscheiden, waaruit ook κριτής, "krités": zie hiervoor Kritiek). Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypocriet

Het beste antwoord

Hippocrates betekent letterlijk: paardentemmer.
Hypocrisie betekent: huichelarij. Het stamt van het Griekse hupokritḗs ‘toneelspeler; veinzer’, wat afgeleid is van het werkwoord hupokrī́nesthai - een rol spelen.
De woorden hebben verschillende stammen en dus ook totaal verschillende betekenissen. Er is alleen verband te leggen met de taal van de oorsprong: Grieks.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze hebben niet dezelfde stam.
Hippos betekent paard, (vandaar ook concours hippique bijvoorbeeld) en hypos betekent onder.
Of hippos in Hippocrates ook iets te maken heeft met paard weet ik niet, mijn Grieks is nogal weggezakt, maar in ieder geval is er geen etymologisch verband tussen deze woorden.