Wat is het verschil tussen een thesaurus en een woordenboek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Het beste antwoord

een woordenboek geeft een synoniem, een woord dat hetzelfde betekent.

Een thesaurus gebruikt je om verwante termen te zoeken die breder zijn EN die smaller zijn.

als voorbeeld: bij het woord "brood" staat in een woordenboek gewoon uitgelegd is wat brood is.

In een thesaurus kun je opzoeken dat smallere verwante termen bijv zijn: krenten brood, wit brood, puntjes ets (dat zijn allemaal soorten brood).

Bij de bredere termen zou iets kunnen staan als: graanproduct of zetmeelhoudend voedsel.

Zo kun je verder zoeken naar bijv ANDERE graanproducten of zelfs andere zetmeel producten. dat kan handig zijn bij het zoeken naar iets of naar aanverwante producten.

Via een thesaurus zijn aardappels dus meer verwant aan brood dan bijv vlees (dat weet je natuurlijk al maar bij zaken waar je geen verstand van hebt wordt je zo dus aan info geholpen)
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een woordenboek geeft naast de betekenis van een woord en eventuele synoniemen ook info over of er 'de' of 'het' bij hoort, hoe je het vervoegt ed.
Of doet een thesaurus dat ook?
amigo
12 jaar geleden
De thesaurussen die ik (voor mijn werk, meestal online exemplaren) gebruikte waren eigenlijk alleen bedoeld om dat bredere of smallere verband op te zoeken, in de definitie van wikipedia (zie je andere antwoord) staat dat ook netjes uitgelegd. Synoniemen staan er wel in (en wat ik niet meldde, ook het tegenovergestelde) maar als je specifiek zoekt of er "de of het" bij moet en hoe je het bijv vervoegt ( bij een werkwoord) ben je beter af met een woordenboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de duidelijke uitleg en het is meer uitgebreide antwoord dan het andere, waar ik ook zeer tevreden mee ben.

Andere antwoorden (1)

Een thesaurus geeft over het algemeen woorden aan die ongeveer hetzelfde betekenen, je zou het een synoniemenlijst kunnen noemen.

Een woordenboek geeft de betekenis van een bepaald woord.