Doen ze in belgie aan thuiswerken?

In Nederland is het heel normaal om een dagje te thuiswerken. Is dat bij onze zuiderburen ook zo? En wat zeg je dan tegen je baas?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Ja, in Belgié doen ze ook aan thuiswerken. Echter is het daar, net als in Nederland trouwens, afhankelijk van de bedrijfscultuur en/of het soort werk of dit geaccepteerd wordt. Ten alle tijden zal dit in overleg moeten gebeuren met je leidinggevende. Je zal moeten aangeven waarom je thuis wilt werken en wat je voor en nadelen zijn voor de bedrijfsvoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat me eerst zeggen dat telewerken niet hetzelfde is als thuiswerken, en dat er tal van vormen van telewerken bestaan. Een echte thuiswerker werkt letterlijk bij hem thuis.
Waar jij denk ik op doelt, is een vorm van werken op maat van de werkgever of de specifieke opdracht die men moet vervullen. Als men daarvoor één dag of meerdere dagen op een satellietkantoor, of thuis kan werken hangt af van zijn persoonlijke situatie en afspraak met zijn werkgever.
Telewerken in Belgie:
Volgens de studie van 'Empirica' telewerken er in België 10,6% werknemers. Dit betekent dat er zowat 150.000 werknemers zijn die telewerken in België.
Tele-thuiswerkers zijn gemiddeld 10% productiever. Deze productiviteitsstijging komt omdat je ongestoord, beter geconcentreerd en rustiger dossiers kan afwerken zonder dat collega's om de haverklap in je kantoor binnenvallen.
Als je bovenstaand (van die 10%..) bij je baas aangeeft, en je belooft hem de gestelde dead-line van de werkzaamheden te halen, maak je een goede kans op een dag in de week telewerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net als in Nederland moet het wel mede van je baas uitgaan

thuiswerken betekent NIET lekker thuisblijven en weinig doen

het betekent meestal dat je werk veel meetbaarder en beter beoordeelbaar wordt gemaakt dan wanneer je op op je werk werkt,

je hebt niet meer vrijheid maar minder, zodat je misschien 's-avonds door moet werken om af te maken wat je beloofd had....

gewoon met de buurvrouw kletsen gaat van je eigen tijd af, terwijl op je werk over de vakantie bomen in de tijd van je baas gaat....

het lijkt meestal mooier dan het is

tenzij je er goed mee om weet te gaan, dan is het echt fijn.

Je zult ZEKER *niet* minder werken of meer vrijheid voelen.... Als dat je drijfveer is, vergeet het dan maar gevoeglijk.