Is noch een nieuwe spelling ?

Ik zie veel mensen die noch schrijven ipv nog.
Is dit een nieuwe spelling of is dit dommigheid ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met dommigheid word het niet letterlijk bedoeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.2K

Het beste antwoord

Noch is geen nieuwe spelling, maar het is ook niet het zelfde als nog...

Nog betekent meer.
Ik wil nog een boterham. (Ik wil een boterham meer)
Noch betekent zoveel als niet dit en niet dat.
Noch vlees noch vis. (Geen vlees en geen vis)

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een gezegde met noch:

"Heg noch steg weten". Oftewel ergens heel onbekend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Noch en nog zijn twee verschillende woorden. Noch het een noch het ander. Dat heb ik nog niet gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. 'Noch' en 'Nog' zijn twee verschillende woorden met ieder een andere betekenis.

Noch is een ontkennend voornaamwoord. (Noch het een, noch het ander.)
Nog is een bijwoord. (Hij heeft nog meer geld.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is noch het één, noch het ander. maar gewoon Nederlands.
Zo leer je toch nog wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ omdat een of andere m*****l weer een min heeft gegeven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ze nu éénmaal in de uitvoering Mool en Maf, die keesjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Normaal gesproken schrijf je inderdaad "nog", dus noch is in de meeste gevallen fout.

Maar het woord noch kun je wel in bepaalde zinnen gebruiken als je bijv. zegt noch het een noch het ander is het geval.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1. ik ga niet eens uitleggen waarom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1 vraagsteller heeft gelijk met 'dommigheid'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die niks weten moeten niet doen als of ze overal verstand van hebben..
Noch heeft verschillende betekenissen en is zeker géén dommigheid. Kijk op onderstaande link voor de betekissen van noch. Kosten noch moeite heb ik gespaard om dit op te zoeken.
http://www.encyclo.nl/begrip/noch

Toegevoegd na 1 minuut:
En het is geen nieuwe spelling. We kennen het al langere tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geak? je bedoelt geek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TegenXinnig, voor de moeite ontvang je een plusje, de kosten kun je declareren bij San Oma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus? Noooit van gehoord. Nu word ik echt oud :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwah; ze door elkaar halen vind ik toch wel een lichtelijk teken van niet al te strakke intelligentie, hoor ;-)
Hoewel beide (verschillende) Nederlandse woorden zijn, worden ze inderdaad wel door elkaar gebruikt, maar dan met name door jongeren, en puur online in media als Hyves of MSN.

Mijn nichtje schrijft bijvoorbeeld ook regelmatig "noch" waar het "nog" moet zijn, maar dat is in zinnetjes in "krabbels" waarin ze ook uitroept dat iemand "geak" is. Ze is er zich prima bewust van wanneer het "nog" zou moeten zijn, en op school zou ze ook de gebruikelijke spelling hanteren, maar het staat nu eenmaal cool om het fout te schrijven. (Zoals het "in mijn tijd" cool was om in plaats van "cool", "koel" te schrijven.)

Zoals je vroeger straattaal had (en nog steeds hebt), is er tegenwoordig dus ook het online domein, waar de jongerentaal toe is doorgedrongen. En dat is geen dommigheid, maar jongerencultuur, en betekent vaak zelfs een verrijking van de taal met nieuwe woorden en uitdrukkingen.

Mocht je nog twijfelen over wanneer "nog" of "noch" te gebruiken, lees dan even het artikel hierover op OnzeTaal; zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen hebben niet echt zelf genoeg kennis om te weten welke suggestie ze moeten kiezen van degene die een smartphone ze voorschotelt bijvoorbeeld. En vaak is het ook verwarrend.
Zo heb je ook de steiltang (om je haar steil te maken) en de styletang (om een bepaalde style=stijl in je haar te maken) - met als gevolg dat mensen nu de stijltang gebruiken om hun haar stijl te maken omdat ze geen krullen willen.
Zo zijn er ook mensen die 'noch geen tijd hebben' bijvoorbeeld, en ja, dan bedoelen ze 'nog' maar het valt ze niet op dat het niet klopt.