Ebooks neem ik aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het meervoud is eBooks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is eBooks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is http://books.google.com/ dus ik zou zeggen eBooks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vervoegd het woord gewoon zoals book in het engels: Books
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eBook is een afgeleide van het normale Engelse woord Book.

Daar gelden dan weer de normale meervoudsvormen voor.

Dan kom je dus terecht bij Books. Dus in jouw geval eBooks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eBoeken om een lekker rebels antwoord te geven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Engels is het eBooks, maar ik neem aan dat je de Nederlandse meervoudsvorm vraagt. Je kunt namelijk niet automatisch de Engelse meervoudsvorm gebruiken (babies-baby's). Bij Latijnse woorden (museums-musea) is dat wel mogelijk.

Mocht je -en erachter schrijven, dan wordt het eBooken. De vraag is of de extra o vervalt, en het eBoken wordt. Omdat normaliter het woord wordt behouden om de uitspraak niet te laten veranderen, lijkt me eBoken niet wenselijk.

Omdat de klemtoon op de e valt en Book onbeklemtoond is, zou het volgens de Nederlandse regels een meervouds-s krijgen: eBooks.

Dat betekent dus dat als eBooks inderdaad de juiste meervoudsvorm is dat dit op basis van de Nederlandse regels is.

Toegevoegd na 2 uur:
Ah, het Groene Boekje geeft de uitkomst: e-books. De hoofdletter vervalt inderdaad, net als bij Duitse leenwoorden. Overigens, volgens het Groene Boekje kan e-boeken ook.