Waarom zeggen we hoe duur voor in plaats van hoeveel kost het?

Ik zelf vind het heel raar om te zeggen hoe duur is het . Alsof ik er dan gelijk vanuit ga of het duur is. Terwijl eigenlijk een heleboel andere mensen het gewoon wel gebruiken. ( Of heeft het woorde duurt 2 betekenissen?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8K

Het beste antwoord

Je gaat altijd uit van het uitvergrote woord in vraagstelling: Hoe
lang
groot
duur
mooi
laat
slim
breed

Je kan die vraag bij al deze vragen stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag kun je sluiten dan :-D +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en eerst even bij wetenschap>taal zetten dan :P

Andere antwoorden (2)

Veel gemaakte fout door Nederlanders is. "Het kost duur". Het moet zijn "Het kost veel" en "Het is duur"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de prijs van iets vraagt, wil je weten of het niet meer kost dan je eigenlijk wilt uitgeven. Dus, of je het niet te duur vindt. Het woord 'duur' zit dan al in je hoofd. Vandaar: hoe duur is het.