Idealisme is het tegenovergestelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind idealisme maar vaag, nooit wat van begrepen. Ze zeggen altijd wat anders, hoe kan het dan (altijd) het tegenovergestelde zijn van materialisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de link kun je er alles over lezen ;-)
sober en eenvoudig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat het spiritualisme. Waar materialisten alles herleiden tot materie (je bent en dus denk je) doen spiritualisten dit niet, die baseren het bestaan op basis van de geest.
Volgens mij is er nog een stroming, waar o.a. de bekende zin 'ergo cogito ergo sum' (ik denk dus ik besta) vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nihilisme misschien ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand die materialistisch is, hecht groot belang aan het het hebben van geld en goederen.
iemand die dat niet zo van belang vindt is een consuminderaar.
als antwoord: consuminderend.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik wel een hele mooie tegenstelling, ja, en ik denk dat-ie de lading ook wel dekt. Straatlengtes beter dan 'spiritualisme' in elk geval.
Als je praat over levensvisies, noemen we dat over het algemeen 'post-materialistisch'. Beetje lang om heel in het kort uit te leggen, maar het gaat om datgene wat komt NA het materialisme dat we de afgelopen jaren hebben gezien(en op veel terreinen nog steeds zien).

Postmaterialisten komen in principe niets tekort, en kunnen zich prima allerlei luxe permitteren, maar kiezen er bewust voor zuinig om te gaan met goederen en grondstoffen. Dat hoeft niet eens per se soberheid of eenvoud te zijn, maar veeleer duurzaamheid en cradle-to-cradle , bewust consumeren en besluiten dat genoeg genoeg is.

Onder deze 'nieuwe hippies'- waarmee ze eigenlijk nauwelijks te vergelijken zijn - vind je inderdaad veel consuminderaars, mensen die duurzame energie kiezen en daar bewust mee omgaan, een moestuin aanleggen, 'eerlijke' kleding en fair-trade of seizoensproducten gebruiken en dergelijke. Er wordt dus nog wel degelijk geconsumeerd, maar bezittingen hebben geen andere dan gebruikswaarde of eventueel emotionele waarde, en dienen zo lang mogelijk mee te gaan danwel zo milieuvriendelijk te zijn.

Beetje het tegenovergestelde van 'keeping up with the Joneses'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel;

immaterialistisch.

Leuke bron erover, kon er zo snel even geen in het Nederlands vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filantropisch.

Iemand die menslievend is en al het 'stoffelijke' waar een materialist juist van houdt, gewoon weggeeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nemen is het tegenovergestelde van geven, dus in deze zin .....;)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook voor filantropisch! Ik mag alleen nog niet stemmen ha ha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was ook mijn antwoord....alleen is het tegengestelde van filantroop volgens wikipedia een misantroop....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filantroop
Maar ik ben het wel met je eens, dus een +
Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. Het 'zijn' brengt uiteindelijk het 'denken' voort. Bij kentheoretisch materialisme worden de objecten vanuit wetenschappelijk perspectief gereduceerd tot materie, zonder dat de filosofische uitspraak wordt gedaan dat deze objecten niets anders zijn dan materie.

Jezus gebruikt het woord om de leegheid van een materialistische mentaliteit aan te duiden, het tegenovergestelde van matigheid, solidariteit en ...Ook wel een goeie.