Waarom noemen we inwoners van India geen Indianen?

De inwoners van Amerika werden indianen genoemd omdat men dacht een andere route naar India gevonden te hebben. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Indianen)

Maar... hoe noemden men dan de inwoners van India destijds? Hoe noemen we eigenlijk inwoners van India nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
26.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indiërs. In Amerika zijn ze trouwens al officieel overgestapt op de term 'Native American'.

Het beste antwoord

Je geeft zelf het antwoord op de vraag: Indianen was al "bezet". Iemand uit India noemen we Indiër.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zegt het zelf al. In het verleden noemden we de bewoners van India wel degelijk indianen. En toen men dacht via naar het westen varen India te hebben bereikt noemde men die mensen Indianen. Dat zijn dus de originele inwoners van Amerika. Daardoor konden de inwoners van India geen Indianen meer heten, want dat zou te verwarrend zijn. Deze worden dan ook vanaf die tijd Indiërs genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt aardig, maar ik ben niet overtuigd.
heb je een bron?
Columbus zocht inderdaad een land dat India heette
Omdat hij dacht dat hij daar was noemde hij de mensen dus indianen
Toen hij zijn fout ontdekte werd het land Amerika genoemd

Toegevoegd na 2 minuten:
The term Indians as applied to Native Americans, or the indigenous peoples of the Americas, is thought to have originated in a misconception on the part of the Europeans who arrived in Central America in 1492. Since Christopher Columbus began his journey to America with the intent of finding an alternate route to Southeast Asia, he is said to have assumed that the people he came into contact with upon reaching land were Indians. Despite the fact that people probably realized this mistake within hours, the name remained in use. Similarly, the islands in Central America came to be called the "West Indies", as opposed to the "East Indies" that Columbus originally had in mind as his destination.