Wat zit er tussen licht en sterk?

Tussen goed en slecht zit matig, maar wat zit er tussen licht en sterk (als beschrijving van een effect)?

Toegevoegd na 24 minuten:
Om wat specifieker te zijn: het gaat om de aanwezigheid van bewegingsartefacten in een MR beeld. Dat zijn strepen die het beeld verslechten. Het doel is om een mate van 'aanwezigheid' aan te geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Neutraal wellicht ? Of gemiddeld ? Modaal ? Er zijn nogal wat woorden te bedenken voor dingen tussen twee uitersten. Misschien of het wel gewoon : effect. Het heeft geen effect, een licht effect, enig effect, een sterk effect of gewoon effect. Waarneembaar zou ook nog kunnen. Of duidelijk. Ik denk dat het afhangt van wat je wilt zeggen / aantonen. En is het effect meetbaar of zichtbaar of aantoonbaar ? Ik denk dat het lastig wordt, omdat licht en sterk niet eens echt tegenstellingen zijn. Dan zou je tussen licht en zwaar of donker danwel zwak en sterk moeten gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is het niet Zwak en Sterk effect ?

en ertussen in: matig effect ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed en slecht zijn zgn. binaire opposities, dwz. absolute tegenstellingen.
Licht en sterk zijn, als ze op een effect slaan, graduele verschillen.
De echte tegenstelling zou dan zijn "geen" en "groot".
Ook in dat geval zou "matig" er mooi tussenin zitten.