Een leek is iemand die (ergens) onervaren in is, wie gebruikt dit woord?

is het een term van de oudere generatie, of is het dialect? je hoort het woord nogal eens, maar toch klinkt het ouderwets.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik had even wat fout gedaan, dus vandaar dat ik mijn vraag opnieuw had gesteld...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Het beste antwoord

Een leek, is een gewoon Nederlands woord. Geen dialect. Ik denk dat de nieuwe generatie het vervangen heeft voor het woord "groentje" en dat je het daarom minder vaak hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Onder de jongeren(18 tot 25 jaar) hoor ik het woord zelden of nooit. Mijn vader gebruikt het soms ik denk dus de oudere generatie. Ik gebruik eerder woorden als: amateur, beginner, diet weet/snapt er niks van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben 30 en wil mij toch niet tot ''de oudere'' generatie'' bestempelen, ik gebruik het woord leek wel , heeft niets te maken met oud of jong.......
Ik vind 'leek' een heel normaal woord en ik vind mezelf toch vrij jong (20). Leek betekent ook niet 'iemand die ergens onervaren in is', maar 'iemand die weinig of geen verstand heeft van een bepaald vakgebied'. Er is dus een klein verschil in betekenis tussen 'leek' en bijvoorbeeld 'amateur'.
Overigens gebruik ik het woord 'leek' niet heel vaak hoor, maar het is toch leuk het af en toe zo 'ns in de groep te gooien. (Tsss... wat ben jij een leek...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik idd het woord leek op dezelfde manier als jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ook
Dit woord zal gewoon blijven bestaan, maar het krijgt op sommige vlakken een moderner jasje, zoals een leek op cumputergebied een digibeet wordt genoemd. Dus aangepast aan de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 38 jaar oud en vind "leek"een heel normaal woord. Ik hoor het regelmatig en gebruik het zelf ook weleens. En of het streekgebonden is weet ik niet. Ik woon in Gelderland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het geen dialect en wordt het ook niet alleen door de "oudere generatie" gebruikt. Ben zelf 29 en gebruik het ook weleens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik (29) gebruik het wel eens, en vind het een normaal woord. Maar soms gebruik ik wel woorden die anderen ouderwets lijken te vinden. Laatst waren mijn collega's helemaal verbaasd omdat ik het woord 'anciënniteit' gebruikte.

Overigens gebruikte ik dat niet om ouderwets te klinken, maar gewoon om me precies uit te drukken. Het bewuste geval ging nou eenmaal niet om senioriteit, maar om aantal dienstjaren.

Overigens betekent 'leek' niet 'onervaren persoon'. Een net beginnend arts is bijvoorbeeld geen 'leek' in medicijnen, maar een vakman.

De oorsprong van het woord 'leek' ligt bij lekebroeders: kloosterlingen die wel bij een orde horen, maar niet zijn gewijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, bij een leek gaat het niet zozeer om onzekerheid of onhandigheid, maar om de kennis van het vakgebied. Je zou kunnen zeggen dat een leek een niet-vakman is. Bedoel je of ik het woord anciënniteit heb meegekregen in de opvoeding? Nee, meer eigen ontwikkeling. Ik lees veel (wat mijn vocabulair uitbreidt) en heb een ietwat muggenzifterige voorliefde voor exact formuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi, niet van Wiki, al is het niet zo raar dat die dezelfde betekenis geeft. In het woordenboek zal net zoiets staan. Ik heb jaren gewerkt als tekstcorrector, over het algemeen zeur ik niet op GV over taal (ik maak net als iedereen zelf ook fouten!) maar bij een taalvraag kan ik wel eens wijsneuzerig overkomen. Noem het beroepsdeformatie. ;)
het woord leek zit gewoon in mijn vocabulaire.
ik gebruik het als ik zelf ergens zeg niet goed in te zijn, maar ook over de ander.
ik hoor mensen om mij heen het woord ook gebruiken en dat is niet in een bapaalt dialect of streek. heb het ook niet van mijn oma geleerd :P
gewoon nederlands woord dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord is doodnormaal. Het probleem is daarentegen dat steeds meer mensen zich bezig houden met allerlei zinloze computeractiviteiten. Daardoor wordt er steeds minder gelezen.
Lezen is DE manier om je vocabulaire uit te breiden.
Ik log nu uit en pak een boek. Gegroet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leek is een oud begrip, oorspronkelijk gebruikt door de RK-kerk; een leek was een gewone gelovige, dus iemand die niet gestudeerd had, dit in t.s.t. de priesters.
Later is het woord leek ook gebruikt voor niet vakkundigen of i.h.a. voor niet terzakekundigen.
Het is dus een algemeen Nederlands woord, en ja, jongeren van alle tijden gebruiken andere woorden om zich te onderscheiden van die ouwe hap waar ik toe behoor, en sommige woorden ook weer niet (die ze later soms toch weer wel gaan gebruiken ;-) ).