Kan de persoonsvorm ook het koppelwerkwoord zijn?

Ik begin opeens te twijfelen en ik kan het even niet meer vinden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (3)

Als er 1 werkwoord in de zin staat dan kan dat een koppelwerkwoord zijn en als er 2 of meer werkwoorden in de zin staat dan kan de persoonsvorm (bijna) nooit het koppelwerkwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Het schijnt dat die jongen Piet heet en heel aardig is.' Drie werkwoorden, drie koppelwerkwoorden, drie persoonsvormen in één zin. :)))
De koppelwerkwoorden zijn: zijn, worden, blijven, blijken, lijken, schijnen, heten, dunken, voorkomen. Maar zijn niet altijd, als het zich bevinden betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk kan dat! Let op de zwabbels (hierboven uitgelegd) en je zult zien dat dit vaak genoeg zo is. Voorbeelden:
Jantje is een fantastische voetballer.
Ik word later astronaut.
Het schijnt dat Marietje niet thuis is.

Ja, het kan dus!