Is AUW zeggen aangeleerd?

Als iets echt pijn doet geef ik een soort oerkreet, maar bij een beetje pijn zeg ik auw. Is dat aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.2K
AWM
14 jaar geleden
Hier ook nog een paar meningen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/zeg-au-valt-stoot.5574

Het beste antwoord

Met 't produceren van de simpelste klank 'A' is 't beste zo snel mogelijk zo veel mogelijk geluid te produceren. Iets wat de mens automatisch doet bij veel pijn.
Zo veel mogelijk geluid produceren heeft 't meeste effect bij 't afschrikken van een potentiële vijand (die mogelijk de pijn veroorzaakt heeft). En 't trekt de meeste aandacht voor potentiële hulpverleners.
Hoe de klant _eindigt_ hangt dan weer af van de betreffende cultuur waar men zich in bevindt.

Toegevoegd na 14 minuten:
klant=klank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, dat is wel aangeleerd. In andere talen hebben ze daar een andere klank voor. AI, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat is niet aangeleerd. Maar gewoon een beschrijving van de kreet die je dan geeft. Als ik nies zeg ik bijvoorbeeld ook niet precies hatsjoe of hatsjie.
Dus hebben ze gewoon een woord bedacht wat het meest in de buurt komt van de kreet die je geeft als iets pijn doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, voor een deel klopt dat, maar als ik me een klein beetje pijn doe zeg ik wel degelijk auw. Je verhaal klopt dus niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een Fransman 'ai!' zegt, is toch echt niet alleen het woord, maar ook de klank anders. Idem voor het Engelse 'ouch!'.
Het is aangeleerd. Als een peuter naar een kaars wil grijpen zeggen ouders meteen, Niet doen dat is auw....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auw of au zeggen is aangeleerd. Dit woord is een interjectie (een tussenwerpsel). Weliswaar roept men in elke taal iets dergelijks als men zich pijn doet, maar het zijn in andere talen ook andere kreten. Het woord is dus taalspecifiek met een bepaalde betekenis. Je kunt het zien als een soort lichaamstaal, maar dan met geluid.
Net als bij lichaamstaal is er ooit de afspraak gemaakt dat de kreet 'au' betekent: "Ik heb mij pijn gedaan!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is aangeleerd, en dus afhankelijk van waar je bent opgevoed/geboren. Bij pijn doe je je mond wijd open en er komt een "A" uit. Wat dan volgt is wat je van anderen hebt gehoord. Ik ken niet alle talen, maar de kreet bij pijn in het Engels (ouch), Frans (ai) en Duits (auwa) beginnen als je ze uitspreekt met een A.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dit aangeleerd, het had net zo goed " water" kunnen zijn. Maar door de klank in je stem maak je een soort aandacht voor de ander. Daarnaast is het ook een lichamelijke reactie. Je had net zo goed niets kunnen zeggen en dat je is aangeleerd dat je heel raar met je hoofd moet doen om maar iets geks te zeggen.. :p