Is "u kan" nu eigenlijk correct Nederlands?

Net hoorde ik het ook weer voorbij komen in de Lottotrekking bij Weekend Miljonairs. "Ook u kan... " enzovoort. Ik heb me hier al vaker aan geërgerd omdat ik het gewoon niet vind klinken, maar is het correct Nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Het beste antwoord

U kan en u kunt zijn beide correct Nederlands. Het gebruik verschilt alleen.

Het persoonlijk voornaamwoord u is van oorsprong een derde persoon enkelvoud, afgeleid van uwe edelheid. Daarbij hoorde ook een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud: u kan, u zal, u wil.
Tegenwoordig wordt u niet meer als derde persoon beschouwd, maar als tweede persoon enkelvoud, net als jij/je. U wordt dan gecombineerd met de persoonsvormvan de tweede persoon: u kunt, u zult, u wilt.

U kan, u zal en u wil worden in Nederland informeler en in geschreven taal minder verzorgd gevonden dan u kunt, u zult en u wilt. In België wordt in de spreektaal het gebruik van u kan, u zal en u wil niet als informeel beschouwd.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik dacht 'u kunt'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel correct Nederlands, maar wordt vrijwel alleen in de spreektaal gebruikt.
Het is hetzelfde als bij: jij kunt, jij kan.
"U kunt" klinkt inderdaad beter en wordt dan ook meestal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel correct Nederlands. 'U' is namelijk tweede (jij) of derde (zij of hij) persoon enkelvoud. En dat vervoeg je dus met 'kunt' of 'kan'. Zie ook de Spellingwijzer van Renkema.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt niet altijd fraai, maar is verder inderdaad wel correct Nederlands. Niet alleen spreektaal maar ook schrijftaal. +