Is het woord versmeren grof?

Is het woord een scheldwoord? Ik heb het dan over de betekenis van: vervuilen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Nee hoor, dat is zeker niet grof. Ik vind het zelfs nog milder klinken dan ; vervuilen'.
Versmeren is iets als vlekken uitsmeren, zoals je met waterverf doet op papier.
Bij vervuilen denk ik meteen aan totaal vervuild en dat is iets dat weer helemaal schoongemaakt moet worden.
Iets dat versmeerd is , is in mijn optiek nog op enkele plekken schoon.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vuilak klinkt ook grover dan smeerpoets, vind je ook niet?
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aan het woord an sich is niets grofs aan.
Je kunt hoogstens de veroorzaker van het versmeren, er op aanspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een werkwoord is nooit een scheldwoord. Dat kan wel een er van afgeleid zelfstandig naamwoord zijn. In dit geval: smeerlap. Versmeren betekent gewoon door en door vuil worden. Dat is niet grof maar kan verduidelijkend zijn. Bijvoorbeeld dat een kind door lekker stampend door regenplassen te lopen zijn broek aan het versmeren is.
Amadea
12 jaar geleden
Wat een mooi woord. Die hou ik erin. Of het als scheldwoord ervaren wordt, ligt aan de manier waarop je het uitspreekt. Zelfs van een woord als "schat"kun je een scheldwoord maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van context en intonatie