Schrijf je skeeleren of skaten (als je het op een correcte manier wilt doen)?

Het wordt veel door elkaar gebruikt volgens mij, ik kan op internet er geen taalregels over vinden. Ook de Wiki-pagina zegt er volgens mij niets over.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Wat is het verschil tussen (inline)skates en skeelers?

Skates en skeelers zijn allebei inline skates: de wielen staan achter elkaar. Skates hebben vier wielen, skeelers (ook wel: speedskates) hebben vijf wielen. Kort gezegd zijn skates wendbaarder, en ga je op skeelers harder.
Daarnaast heb je bijzondere typen. Bv. de zogenaamde Twinliners, skeelers op twee wielen, die heel ver uitelkaar liggen. Enkele vierwiel- of zelfs driewielskates hebben een verlengd frame. Daardoor rijden ze meer zoals vijfwielers maar zijn iets lichter. Sommige skeelers hebben een klapmechanisme zoals klapschaatsen. Of bieden vering per wiel aan. Tenslotte is er de off the road skate, met drie grote luchtbanden. En de skike, met twee luchtbanden.

http://www.schaats-en-skate.nl/skate/vragen.htm#welke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat minnetje niet hoor...van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ook niet Laura, maar maak je er niet druk om. Ik heb de indruk dat er ook regelmatig een - wordt gegeven door personen die dènken dat het fout is, maar het zelf niet goed weten. Dat is het nadeel van anoniem minnen. Gauw een - geven en niks zeggen. Maar jij bedankt voor je +!

Andere antwoorden (3)

Skeeleren en skaten kan beiden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In 1979 ontstond de huidige skate, uitgevonden door twee broers (Scott en Brennan Olson). Zij bouwden een oude rolschaats om tot een ijshockeyschaats op 4 wielen, om zo in de zomer te kunnen trainen voor het ijshockey. Op hetzelfde moment ontwikkelde de firma Zandstra haar skates met 5 wielen en bedacht daarvoor de naam "skeelers" om deze inliners te onderscheiden van "skates".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, toch wel op de Wiki... :-S Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :-D
Hoewel skeeleren en skaten inderdaad door elkaar gebruikt wordt, is er wel degelijk een verschil tussen volgens onderstaande bron. Even goed doorlezen dus en dan het juiste alternatief kiezen. Gevoelsmatig zou ik trouwens skeeleren schrijven, maar dat is alleen omdat ik dat meer Nederlands vind klinken en me sowieso erger aan de toenemende "verengelsing" van het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan allebei, het verschilt natuurlijk in welke vorm en zin je het gebruikt.