Kan je zeggen " ik jeuk of hij jeukt?

Kan je zeggen " ik jeuk of hij jeukt? Volgens mij is jeuken gewoon een werkwoord en kan dat dus. Maar volgens een collega zeg je ik heb jeuk en ik krab ipv ik jeuk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Het beste antwoord

Goeie vraag.

Een wond of een lidteken of een muggenbeet kan jeuken.
Jeuken is een werkwoord maar dat wil nog niet zeggen dat alle 'onderwerpen' kunnen jeuken. 'Ik jeuk' kan niet in de letterlijke betekenis. Maar eventueel wel figuurlijk (overdrachtelijk). Dan zal dat wel betekenen dat je iets doet wat anderen niet prettig vinden. Dan kan je zelfs zeggen 'het zal me jeuken': het zal me een zorg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je krabt omdat je jeuk hebt, dus je collega heeft gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De collega heeft gelijk. 'Ik jeuk' kan niet. 'Hij jeukt' kan wel als je het bijvoorbeeld over een kriebeltrui hebt. Een persoon kan niet jeuken, die kan geïrriteerd zijn of worden. Een insektenbeet jeukt, en dan kan je gaan krabben.
Amadea
12 jaar geleden
Puur taaltechnisch kun je zeggen 'Ik jeuk', maar niet in de betekenis van 'Ik heb jeuk'. Wanneer je zegt 'Ik jeuk' zou dat betekenen dat jij iemand of iets anders jeuk bezorgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeuken is een werkwoord, maar het kan alleen maar gebruikt worden in de vorm 'het jeukt'.
Als er iets kriebelt (een trui of zo) dan jeukt het.
Ik kan niet jeuken, de trui ook niet. De trui kan kriebelen.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeuken een werkwoord?
Ik jeuk
Jij jeukt
Zij jeuken
Wij hebben gejeukt ???
itsme
12 jaar geleden
regenen is ook een werkwoord.
maar heb je ooit geregend, miss86?