Wat is het verschil tussen denken en nadenken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11.7K

Antwoorden (7)

Bij nadenken ga je dieper op de materie in, je bent echt aan het wikken en wegen. Bij denken hoef je alleen iets wat even niet boven wil komen weer tevoorschijn proberen te krijgen.
Amadea
12 jaar geleden
Nadenken is meer overwegen wat is gezegd of wat je hebt gelezen. Je denkt over iets na. Bijvoorbeeld een bepaald onderwerp. Bij nadenken ga je vaak daarna een standpunt nemen hoe je er over denkt. Denken is meer het doen zonder oordeel te vellen later. In feite denk je altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denken zijn gedachtes en die heb of doe je altijd en na denken is bewust over 1 bepaald iets nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is er geen of nauwelijks verschil.
Dit staat erover op Wikipedia:

"Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd.
Nadenken, overwegen, zich te binnen roepen zijn aan denken verwante begrippen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denken is vrij algemeen over van alles en nadenken is meestal een oplossing zoeken of het relativeren van een "probleem"of iets dat je bezig houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te denken heb je weinig tijd beschikbaar, dus als je in de supermarkt loopt en je bedenkt wat je zoal nodig hebt zul je moeten denken. Later loop je met een hoop chips en cola de supermarkt uit en is je portemonnee behoorlijk leeg. Thuis ben je dan in de gelegenheid na te denken over je consumptiegedrag.

Generaliserend zou je dus kunnen zeggen dat je tijdens het uitvoeren van een taak denkt en dat het nadenken komt als de taak al uitgevoerd is, en je de tijd hebt om allerlei alternatieven op een rijtje te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denken is onbewust
nadenken is bewust
Gedachtes kunnen binnenkomen en daar zorgen we niet zelf voor. Maar bijvoorbeeld wat ik nu doe is nadenken over die gedachtes en nadenken over wat ik op moet schrijven.

Toegevoegd na 11 minuten:
Gedachtes en dus denken, is vastgekoppeld aan je cognitie. Bijvoorbeeld waarnemingen. Het is plotseling ontzettend koud. En je denkt "auw" het is zo koud, ik wil iets warms hebben.
Dat is denken. Je kunt het denken niet uitschakelen. Denken is onbewust... gedachtes komen binnen.
Daarna ga je nadenken over wat je moet doen om het warm te hebben.
Als we het hebben over wiskunde en rekenen zeggen we "denken" maar eigenlijk is dat nadenken als we ermee bezig zijn en als we iets aan het berekenen zijn.