heeft koolzuur met zuurkool te maken?

hebben deze 2 dingen iets gemeen, of lijken ze gewoon op elkaar? gewoon benieuwd ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Heeft niets met elkaar te maken, behalve dat het allebei zuur is (zuurkool natuurlijk sowieso en koolzuur ook, alleen merk je daar niks van, omdat het ee onzichtbaar gas is).

Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, koolzuur heeft evenveel met zuurkool te maken als aardbei met beiaard. Ze hebben totaal verschillende betekenissen, maar zijn samengesteld uit de omgekeerde volgorde van de lettergrepen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha da's een goeie vergelijking met die beiaard!
Bij de productie van zuurkool komt koolzuur vrij, maar dat is dan ook de enige link die ik kan bedenken.
bamibal
12 jaar geleden
` kool - zuur
het -woord

de chemische verbinding H 2 CO 3 ;

de populaire benaming voor koolstofdioxide, CO 2

Zuurkool is gesneden witte kool die door de inwerking van diverse melkzuurbacteriën geconserveerd is. Zuurkool smaakt hierdoor zuur, maar wordt door sommigen zeer gewaardeerd.

Het betreft hier dus duidelijk twee verschillende zaken die niets met mekaar te maken hebben.
fremar
12 jaar geleden
Nee, maar soms wel als je zuurkool met koolzuur nuttigt, en dan bedoel ik zuurkool met cola. Dat is niet goed voor je. Dus nee, er zit geen koolzuur in zuurkool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de woorden bekijkt dan zie je het volgende:
koolzuur: dit is een zuur
zuurkool: dit is een kool

Het eerste deel van het woord:
koolzuur: dit is een zuur dat verder (behalve waterstof en zuurstof) alleen kool bevat (H2CO3).
zuurkool: dit is kool die verzuurd is.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps... minnetje van mij :( DIKKE PLUS! zag toen ik mijn reactie wilde schrijven dat je erbij had gezet wat de zuurkool precies is.
De kool uit koolzuur komt van steenkool. Dit woord kool is een germaans woord, wat brandstof betekent.
koolzuur is een gas dat in water oplost tot een zure vloeistof. Het is de bekende priklimonade.

De kool uit zuurkool komt uit het Latijn caulis, wat stengel, kool betekent.
Zuur is in beide gevallen hetzelfde woord: een lage pH graad.