Klopt het dat je derde persoon enkelvoud met onbekend geslacht in het Engels met 'they' vertaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (4)

Nee, want dan is het geen enkelvoud meer.
Als je een persoon met onbekend geslacht in de derde persoon wilt benoemen moet je gebruik maken van 'he or she', net zoals je in het Nederlands 'hij of zij' zal zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De derde persoon enkelvoud met onbekend geslacht (in het Nederlands "men") in het Engels wordt vertaald met "one".

One should stop smoking to improve one's health.

Men zou moeten stoppen met roken om de gezondheid te verbeteren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier vind je een schema waar "one" ook in staat: http://en.wikipedia.org/wiki/English_personal_pronouns

Toegevoegd na 5 minuten:
In sommige gevallen kun je ook "it" gebruiken.

It is hard to believe = Het is moeilijk te geloven ("het" is 3e persoon enkelvoud neutrall/met onbekend geslacht).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, derde persoon wordt vaak aangeduid met "one", vertaald in het ned. naar "men" +
Ja dat klopt. Als je verwijst naar een persoon, waar het meer personen zouden kunnen zijn, waarvan je het geslacht niet kent, gebruik je they. Bijvoorbeeld na een inbraak, dan weet men noch aantal, noch geslacht van de inbrekers, dan praat je over they ook al kan het heel goed maar één persoon zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
They is alleen voor meervoud.
The children are playing- they are playing.
The child is playing- it is playing.

Je zou het ook kunnen zien als 'iemand', bijv. a person could stay here- one could stay here. Dit kan je zien als 'someone'.
amc