Waarom schrijven we bommelding en niet bom-melding?

Er kan namelijk spraakverwarring ontstaan: bom-melding of bommel-ding. (ik lees wel eens per ongeluk het tweede, daarom deze vraag).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.7K

Het beste antwoord

Spraakverwarring, zoals je het noemt, is geen reden voor het plaatsen van een koppelteken.
dus verwarring over waar de klemtoon ligt.

Je zet bijv. wel een koppelteken om bv de leesbaarheid te bevorderen, maar dan gaat het om bepaalde klinkers (niet alle klinkers) . Dus niet bij bommelding, want het gaat om medeklinkers (mm).
Er zijn wel gevallen waar er ook tussen medeklinkers een koppelteken komt te staan, maar dan gaat het om een niet (geheel) Nederlandse samenstelling.

dan bevordert het de leesbaarheid of maakt het de woordstructuur duidelijker
Bv burn-outsyndroom kan je ook ook met koppelteken voor syndroom schrijven, of reallifesoap kan worden
real-lifesoap of musichall=music-hall.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat je alleen een - mag gebruiken bij samenstellingen van 2 klinkers politie-ergenis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het eerste deel van een samenstelling eindigt op een klinker en het tweede deel begint met een klinker, zet je een streepje om te voorkomen dat die twee klinkers samen één klank vormen. Het is auto-ongeluk, radio-omroep en na-apen.

Woorden die eindigen op -achtig krijgen een streepje: zebra-achtig.

Om te voorkomen dat er uitspraakproblemen ontstaan, gebruik je een streepje als scheidingsteken: zee-eend, zo-even en gedachte-experiment.

Het zelfde geldt overigens voor de 's. Het is Peters boek, want er blijft Peter staan, maar Anne's schrift, want anders zou er Annes komen te staan en dat spreek je anders uit (als Annès)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat een "bommel-ding" (een ding dat bommelt, bedoel je dat?) geen bestaand woord is. we gebruiken het woord bommelding alleen als we het hebben over een melding van een bom. het streepje wordt niet gebruikt omdat het geen toegevoegde waarde heeft omdat het bijv. spraakverwarring zou voorkomen.