zwager......... (ik noem die van mij btw zwagert.., klinkt gewoon leuk) op zn Haags.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide is goed.
Ik vond de volgende opmerking:
Zwager komt meer voor in het noorden, schoonbroer is meer gebruikelijk in het zuiden.

In Noord-Brabant echter wordt vaak nog wel onderscheiden zoals andere talen doen. Zwager is daar uitsluitend de echtgenoot / partner van broer of zus; schoonbroer is de broer van iemands partner. De laatste behoeft dus zelf niet getrouwd te zijn, hij verkrijgt zijn status ongewild.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonbroer klinkt leuker....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt niet uit. Bij beide is het duidelijk wat je bedoeld en daar gaat het toch om?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag allebei.
Ik vind schoonbroer mooier, in combinatie met schoonzus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwager , klinkt beter.
ik zou die maar gebruiken , is veel bekender ook :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik het woord schoonbroer nooit, zwager wel.
En schoonzus ook. Ik ken ook niemand in mijn omgeving die schoonbroer gebruikt. Ik woon in Gelderland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzover ik weet wordt zwager over het algemeen gebruikt in Nederland, en schoonbroer in Belgie.