Is "vannacht" de nacht die komt of de nacht die geweest is?

Vaak hoor je mensen zeggen; "dat doe ik vannacht wel " maar ook "ik kon vannacht niet slapen" . Vandaar mijn vraag, zelf gebruik ik het ook door elkaar maar dat geeft weleens verwarring.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.8K

Het beste antwoord

Kan beide. Blijkt altijd uit het zinsverband. Zelfs ui de volgende - misschien wat gezochte - zin:
Ik hoop vannacht beter te slapen dan (ik) vannacht (deed).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt van het tijdstip af waarop dat woord wordt gebruikt. Als om 9 uur 's morgens wordt gezegd: "Ik kon vannacht niet slapen", dan verwijst het naar de afgelopen nacht. Maar zegt iemand om 9 uur 's avonds: "Dat doe ik vannacht wel", dan wordt de komende nacht bedoeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
De werkwoordsvorm geeft feitelijk aan welke van de twee betekenissen wordt bedoeld. Als je het vannacht gáát doen, dan zal het nog gebeuren. Maar als je het vannacht hébt gedaan, dan is het al achter de rug.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als iemand om 9 uur 's avonds zegt ik kon vannacht niet slapen? Of 's ochtends om 9 uur ik ga vannacht iemand op schiphol ophalen? Volgens mij gewoon gerelateerd aan het werkwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^ Inderdaad. :)
Volgens onderstaande bron: zowel de afgelopen nacht als de komende nacht..... vreemd inderdaad! Nooit bij stilgestaan.
Leuke vraag dus :-)

http://nl.wiktionary.org/wiki/vannacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat vooral de context waarin je 'vannacht' gebruikt bepaalt of het afgelopen nacht geweest is, of de aankomende nacht nog moet gebeuren. Meestal intrepeteer je dit zelf en automatisch al op de juist bedoelde manier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgensmij kun je het allebei gebruiken. en moet je het uit de context afleiden welke je bedoeld. Beide zinnen zijn goed en worden ook regelmatig gebruikt.