Is 'ried aan' correct Nederlands?

Ik ben een boek aan het lezen, waarin staat 'ried aan'.
,,Nari maakte zich daar zorgen over, maar Arkoniël ried haar aan de jongens hun gang te laten gaan.''

Bij mijn weten is de verleden tijd van 'aanraden' toch echt 'raadde aan'. Is 'ried aan' wel correct?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
8.9K
rose
12 jaar geleden
Het is allebei goed.
rose
12 jaar geleden
Aanraden - ried of raadde aan, stond al in de van Dale van 1950 en weer in die van nu.

Het beste antwoord

Ried aan en raadde aan zijn volgens Van Dale beide juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is inderdaad correct Nederlands:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Wel gek dat Wictionary de andere correcte vorm, raadde aan, niet vermeldt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het werkwoord 'raden' geeft hij wel beide als correcte vorm. Misschien dat het bij 'aanraden' net anders zit, dat men in de war is met het werkwoord 'raden'. Maar ik moet toegeven, ik kon het ook niet met zekerheid zeggen.
http://nl.wiktionary.org/wiki/raden/vervoeging
rose
12 jaar geleden
Nee hoor. Aanraden - ried of raadde aan, stond al in de van Dale van 1950 en weer in die van nu.
Volgens m'n bron is ried aan keurig Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Wel apart dat Wictionary de andere correcte vorm, raadde aan, niet vermeldt....
veel sterke werkwoorden hebben tegenwoordig een zwakke verleden tijd. Mensen die het niet weten kiezen voor het meest logisch klinkende, en na een tijdje zegt iedereen het zo, en dan rekenen we het maar goed...
Wat voorbeelden:
Waaien- het woei > het waaide
Jagen-joeg > jaagde
erven-georven > geërfd
klagen/kloeg > klaagde
etc etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad, zie andere antwoorders, goed Nederlands, maar wel wat ouderwets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het advies van de Nederlandse Taalunie:
ik raadde aan
jij raadde aan
hij raadde aan
wij raadden aan
jullie raadden aan
zij raadden aan

Waarschijnlijk is roed aan wel correct, maar in ongebruik geraakt.

Toegevoegd na 45 seconden:
ried aan natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Aanraden - ried of raadde aan, stond al in de van Dale van 1950 en weer in die van nu.
Ried aan is een ouderwetse vorm van het Nederlands, dat door niemand neer wordt gebruikt. Een ander voorbeeld is Hij kloeg, waar tegenwoordig hij klaagde wordt gebruikt.