De betekenis van 'jock' hangt af van het zinsverband. Met andere woorden het kan verschillende betekenissen hebben, zoals:
- informele benaming voor diskjockey
- beetje onvriendelijke benaming voor een Schot
- straatnaam voor een overdreven macho
- informele term voor jockey (paardensport)
- in de US wordt het gebruikt als informele benaming voor een atleet
- afkorting van 'jockstrap', dat is een kledingstuk dat door mannen gedragen wordt om in bepaalde sporten hun edele delen te beschermen (suspensoir)

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat het straattaal is, kom het alleen tegen in enkele R&B-achtige nummers.. Gezien de rest van de teksten zou ik dan denken dat jock = cock
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een populaire sporter op de middelbare school
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de zestiger jaren waren er diverse radiostations die vanaf schepen buiten de territoriale wateren uitzonden.
Bekendste hier Radio Veronica en Radio Noordzee, in Engeland Radio Caroline, Radio Londen en Radio City.
De presentatoren of diskjockeys werden ook vaak kortweg "jocks" genoemd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier kwam ik een stukje tekst tegen waar deze betekenis in voorkomt:

A track called 'We Love The Pirate Stations' on RADIO CAROLINE's own label and
made by members ... The Boss jocks play more music now · Where the action is ...
http://www.sixtiescity.com/RadioSounds/PirateSounds.htm - 47k -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worden wel,maar werden niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Engeland en de Verenigde Staten werd in die tijd volgens mij zowel DJ als diskjockey gebruikt en de verkorte versie "jock" hoorde je ook wel eens.
Zoals in de geciteerde tekst op de site blijkt werd het ook in songs en jingles gebruikt.
Het is een sporter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal gaat het om een jonge sporter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woord: jock (zelfst. naamw.)

Synoniem van jock: athlete
Synoniem van jock: contestant

Toegevoegd na 2 minuten:
jock
Dutch translation: binken en bollebozen / kanjers en knappe koppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent ‘sporter’ of ‘atleet’. Het komt van het woord ‘jockstrap’ af (verkort). Een beschermend kledingstuk waar vaak ook een harde kap in zit om al te harde klappen op de gevoelige plek op te vangen (toque).

Bij Amerikaans voetbal is het een essentieel onderdeel van van de kleding daar het een sport is die gepaard gaat met veel duwen, trekken, vallen, beuken ed. Tegelijk staan de spelers ook boven aan de populariteitsvoedselketen en is het woord ‘jock’ synoniem geworden voor de populaire leerlingen die goed zijn in sporten.