Wat is een overtoom, en welke brokken zitten daar in de melk?

Ik herinner mij een kinderliedje:

Schuitje varen, theetje drinken,
varen we naar de overtoom.
Drinken we zoete melk met room.
Zoete melk met brokken,
kindje mag niet jokken.

Vragen:
- Wat is een overtoom?
- Wat zijn dat voor brokken in de melk?
- Zijn het dezelfde brokken van "veel in de melk te brokkelen hebben"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je geen antwoord op deze vragen geven. Maar kreeg wel spontaan de slappelach...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik mijn goede daad voor vandaag toch nog kunnen doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel. Je hebt me weer een glimlach bezorgd...

Het beste antwoord

Schuitje varen duidt op de 'speelreisjes' die Amsterdammers in de achttiende eeuw maakten op zondag naar de 'pleziertuinen' aan de Overtoom, een overzetplaats van schepen. Dat is de uitleg van taalkundige Gerrit Jacob Boekenoogen (1868-1930) in 1893 in tijdschrift De Gids . De zin 'Tien uur slaan de klokken', die soms voorkomt, sloeg volgens hem op het sluiten van de stadspoorten om tien uur.

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb nog even verder voor je gezocht: Melk met brokken duid op 'broodpap' ( stukken brood in de melk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En nu nog het waarom van beide zaken in één liedje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, dat was niet de vraag..( Ik moet streng zijn)

Andere antwoorden (2)

Een overtoom is een,
Dubbel hellend vlak op een dam of een kade tussen twee wateren waar schepen overheen getrokken konden worden met behulp van rollen die onder het schip geplaatst werden of een windas. Veel gebruik op plaatsen waar het bouwen van een sluis niet lonend was. Ook wel overhaal genoemd (bron)

Met de brokken in de melk word het vet mee bedoeld. Het vetpersentage was toen hoog. Als de melk net uit de koe gemolken is, dan is deze op zn vetst , als de melk koud word steigt het vet naar boven en gaat klonten. Vandaar de brokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger kregen kinderen voor het slapen gaan "zoete melk met brokken".
Dit was gekookte melk met suiker of honing en daarin zaten stukjes brood. Een soort broodpap dus, waarop al die kindjes lekker konden slapen. Misschien komt het gezegde daar inderdaad vandaan "Veel in de pap te brokkelen hebben".