Tot welk woordsoort behoort het woordje 'Echt'?

in de zin: 'Ik durf het echt niemand te vertellen.'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag hoort niet onder Overig maar echt in de categorie Taal onder Wetenschap

Het beste antwoord

Het woordje 'echt' is een bijwoord.

Bijwoorden geven een tijd, plaats, ontkenning of modaliteit aan en beantwoorden meestal vragen als hoe, waar, wanneer, in hoeverre enz.

Wanneer de bijwoorden heel, erg en echt voor een verbogen bijvoeglijk naamwoord staan, kunnen ze in de spreektaal ook een eind-e krijgen:

Hele mooie muziek
Erge leuke schoenen
Een echte fijne vent

Deze verbogen vormen 'hele, erge en echte' suggereren strikt genomen dat het niet om bijwoorden maar om bijvoeglijke naamwoorden gaat, dat wil zeggen mooie muziek die heel is in plaats van muziek die heel mooi is enz.
Hoewel zulke woordgroepen volgens de schoolgrammatica niet juist zijn en in verzorgde schrijftaal worden vermeden, worden ze in de spreektaal toch veel gebruikt, zonder dat het dan onverzorgd zou klinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou zeggen bijwoord, het versterkt de zin. Het doet mij denken aan het woordje 'heel' of 'zeer'. Qua toevoeging dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan of je taalkundig of redekundig ontleedt. Als je ontleedt in groepen woorden(ik weet nooit welke welke is) is het een bijwoordelijke bepaling, intleedt je per woord dan is het een bijwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat toch duidelijk in de vraag woordSOORT, dus het valt onder taalkundig ontleden. Voorarrest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik deed iets fout. Voorderest is dit gewoon een plagiaat van mijn antwoord. - is overigens niet van mij.
Verander 'echt' is door 'goed' em vraag jezelf het volgende:
Hoe durf ik het niemand te vertellen?
A: goed (of echt)

Regel van bijwoordelijke bepalingen:
Alles wat overblijft of wat je met de vragen: hoe, wanneer, waarom, waarmee, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vraagt om de woordSOORT.. niet om de functie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou... BWB, duidelijk toch?