Weet iemand van welke taal deze woorden afkomstig zijn?

- Ski
- Sjoelbak
- Patrouille
- Koosjer
??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Ski: "Met spellinguitspraak ontleend aan Noors ski /ši/ ‘sneeuwschaats’, oorspr. ‘lang stuk hout’ < Oudnoords skið ‘id.’, een algemeen West- en Noord-Germaans erfwoord dat is afgeleid van de wortel van → scheiden."

Sjoelbak: "Ontleend, met aanpassing van het tweede lid aan → bak 1, aan Fries sjoeltafel ‘sjoelbak op poten’ [1840; WFT], een samenstelling met de stam van het werkwoord sjoel(j)e ‘slepen, sloffen, schuifelen’, zie → sjouwen."

Patrouille: "Ontleend aan Frans patrouille ‘wachtronde door militairen, burgers of politie’ [1559; TLF], eerder al ‘het door de modder baggeren’ [1538; TLF], een afleiding van het ww. patrouiller ‘de ronde doen als uitkijk en/of bewaker’, oorspr. ‘door de modder scharrelen, door water waden’, variant van patouiller, ouder patoiller ‘in water of modder poedelen, ploeteren, spatten’ [ca. 1175; TLF]; dit ww. is wrsch. een afleiding van patte, pate ‘voet, poot, klauwtje’ < vulgair Latijn *patta, waarvan de verdere herkomst niet duidelijk is."

Koosjer: "Ontleend aan West-Jiddisch kosher, uit Hebreeuws kāšēr ‘in orde, zuiver, wettig’. De eerder opgetekende vormen met -au-/-ou- gaan terug op een oudere West-Jiddische variant, net als de -s- i.p.v. -sj-."

Alles te vinden via http://www.etymologiebank.nl/