Wat is de correcte schrijfwijze: een en ander of één en ander?

Ik zie het in teksten doorgaans zonder streepjes geschreven staan, maar zou het niet beter zijn om het met streepjes te schrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
30.3K

Het beste antwoord

Ik heb geleerd: als je geen verwarring kunt hebben tussen "un" en "1" dan schrijf je geen streepjes. "Un en ander" bestaat niet, dus geen streepjes.

Er is dus wél een verschil tussen "doe mij een frietje" en "doe mij één frietje". Je krijgt het zelfde, maar zegt toch iets anders. Dan mag je in het laatste geval (of moet, wellicht) streepjes op de é schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een is een lidwoord, één een zelfstandig naamwoord (en telwoord), je zegt eigenlijk 'het één en het ander', het is dus één en niet een (het een bestaat niet). Het is dus (het) één en ander
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vuistregel luidt: je schrijft alleen één als het cijfer 1 bedoeld wordt.
Dat is hier niet het geval dus wordt het 'een en ander'.
Zie voor verdere uitleg en meer voorbeelden de link.

Persoonlijk vind ik de regels nogal onduidelijk. Daarom hanteer ik zelf een andere regel: schrijf 'één' als je 'één' zegt en schrijf 'een' als je 'un' zegt. Maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een en ander. Om dit te weten moet je in plaats van één/een 1 schrijven. Klinkt dat logisch? Dan schrijf je één.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
als je een vaste combinatie gebruikt, dan komen er ook geen uitspraaktekens op. • Omdat een of andere idioot mijn fiets heeft gestolen. • Ik moet thuis nog het een en ander doen. • Een van de meisjes had geen paardenstaart.