Wat is het verschil tussen protesteren en demonstreren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
40.7K

Antwoorden (7)

Demonstreren zou je kunnen zien als een vorm van protesteren, een manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Protesteren betekent alleen maar: laten merken dat je het ergens niet mee eens bent. Dat kan op een heleboel verschillende manieren. Je kunt protesteren d.m.v. een demonstratie (een protestoptocht), maar het kan ook op andere manieren. Bijvoorbeeld door brieven sturen, handtekeningenacties, via het internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is beiden het uiten van je tegengestelde mening, maar:
Protesteren doe je via het woord (verbaal of schriftelijk)
Demonstreren is een handeling die je lijfelijk laat zien.
Dat is het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Demonstreren is een vorm van protesteren.
Om te protesteren, kan je demonstreren.
Met een demonstratie geef je extra aan dat je protesteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Protesteren =
wat je laat horen of zien als je het ergens helemaal niet mee eens bent.
Een "nee" kan al een protest zijn.
Of een "ik wil het niet" of "ik ben het er niet mee eens".

Het kan ook een weigering zijn, of een klacht.
Protesteren is het uiten van je ontevredenheid over een gevolgd beleid.

Demonstreren gaat verder dan dat.
Het is:
* betogen, aantonen, showen.
* Bijvoorbeeld door het meedoen aan een optocht of bijeenkomst om te laten zien dat je ergens voor of tegen bent.

Demonstreren is niet alleen woorden, zoals bij protesteren, het is ook daden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Demonstreren = iets laten zien, aantonen of voordoen.
Protesteren = protest aantekenen, verklaren dat je het er niet mee eens bent.

Een protestdemonstratie om te laten zien dat je het er niet mee eens bent. Dat noemen we ook wel protesteren.
Demonstreren kan ook betekenen dat je je eigen mening verkondigt - dat hoeft geen protest te zijn, voor vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld.

Een hondje kan protesteren tegen een wasbeurt. Dat demonstreert het door tegen je te grommen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Demonstreren is iets presenteren, voordoen, tonen.
Protesteren is kritiek uiten over een bepaald onderwerp, meestal iets dat is gedemonstreerd.