Hoe spreek je entrecote uit?

Ik hoor soms wel eens mensen geheel overtuigd entre-kot zeggen terwijl je vaker entre-koot hoort. Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
24.5K

Antwoorden (5)

Antrèkoo is de goede uitspraak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De è moet je uitspreken als de klank tussen de e en de o.
Je zegt: antruko
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
poepoe... wat een minnetjes.... de u natuurlijk uitgesproken als de u van terug. Nu beter? ;-))
De uitspraak van het woord 'entrecote' is volgens de meeste (uitspraak)woordenboeken antrekoot.
De eerste lettergreep kan nasaal (op z'n Frans) of
niet -nasaal worden uitgesproken.

De uitspraak zonder eind-t, [antrekoo], die in de praktijk ook gehoord wordt, komt niet overeen met de
spelling van het woord en evenmin met de (oorspronkelijke) Franse uitspraak.

Een t wordt in de Franse uitspraak weggelaten als het de laatste letter van het woord is, maar niet als er nog een e achter staat. In 'maillot' en 'pierrot' horen we dus geen [t], maar in 'compôte' en 'entrecôte' wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je sxiopo en de andere plussers :)
Je spreekt 'entrecôte' uit als 'antrekoot', met een neusklank-'an', zoals je 'Provence' uitspreekt als 'Proovansj', dit alles met de klemtoon op de laatste lettergreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het volgende antwoord komt van de Franse woordenboekuitgever Larousse zelf. Schrik niet van de uitspraak want die is anders dan verwacht, nl entrecoote (met de al eerder genoemde nasale "en" als eerste lettergreep). In de praktijk is de uitspraak van de "e" op het eind echter wel wat stommer dan je hier hoort.