wanneer is het ver, en wanneer dichtbij?

waarom zeg je bij sommigen dingen dat ze ver zijn, en bij sommige dingen dichtbij zijn.

Is daar een echte regel voor (bijvoorbeeld: na 3 meter is het ver, en binnen 3 meter is het dichtbij), of gaat dat automatisch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Ver en dichtbij zijn net zulke subjectieve aanduidingen als goedkoop en duur, koud en warm, licht en donker en kort en lang.

Je kunt ook niet zomaar even bepalen wat goedkoop nou eigenlijk is. Bij al deze woorden hoort er iets bij, en pas dan kun je bepalen of iets echt koud, goedkoop, ver, of donker is.

Als je één kilometer van de bushalte af woont, dan is dat ver, maar als je familie 8 kilometer van je vandaan woont, dan is dat dichtbij. En een ons kaas van 2 Euro is duur, en een ons paling van 2 Euro is goedkoop.

Behalve dat de een iets ver vindt, en de ander niet (het is dus persoonsgebonden) kun je alleen maar bepalen wat ver en dichtbij is, als je weet waar het over gaat. Een grote afstand kan vlakbij zijn, en een korte afstand heel ver.

10 minuten is gewoon 10 minuten, en iedere 10 minuten duurt echt even lang. Daar is geen speld tussen te krijgen. Maar 10 minuten wachten voor een open brug als je haast hebt, lijken een eeuwigheid, en 10 minuten naar een heel leuk tv programma kijken vliegen om. Zeg jij maar of 10 minuten nou een lange of korte tijd is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat menen met ver bedoelen dat als je de afstand gaat lopen je vermoeid kan raken.

De grens is natuurlijk voor iedereen anders. Als je het tegen een oma hebt, dan schat je het namelijk anders in als je het tegen een jong en gezond persoon hebt.

Maar ik denk dus dat de grens heeft te maken of de afstand groot genoeg is om vermoeid te raken en je die afstand dus liever niet wilt lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar is absoluut geen regel voor. Het is cultureel, persoonlijk en object gebonden. Dus.. De pen ligt ver weg kan betekenen: De pen ligt niet binnen handbereik, de pen ligt niet op tafel of zelfs de pen ligt niet in de kamer. Het is afhankelijk van wat de persoon gewend is.

Hetzelfde met winkels: In Nederland vinden we winkels al snel ver weg als ze op meer dan 2 km afstand zijn. Maar mensen die op het platteland wonen vinden dat dichtbij. In Australie heb ik op 50km van de supermarkt gewoond. Dat is pas ver!

In het kort: Het is subjectief en daardoor niet quantificeerbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar is geen regel voor.
Een olifant die 10 meter van je af uit het bos opduikt, is nogal dichtbij, terwijl een vlieg op 10 meter afstand ver weg is.
Als bijna al je familie in het zelfde dorp woont, woont een tante die 30 km verderop woont ver weg, maar als de rest in het buitenland woont, woont die tante dichtbij.
Alles is relatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het precies zoals je het nu zegt:

Iets dat ver is, is (ongeacht hoe ver het precies is), óf buiten je bereik als je het graag wilt hebben, óf op veilige afstand als je het gevaarlijk vind.

Iets dat dichtbij is, is (logisch dus), binnen bereik, en ook dat kan zowel positief zijn (als je het wilt pakken of bereiken), OF negatief zijn (als het eng of gevaarlijk is).

Waar het omslagpunt is hangt van veel zaken af, van een piepklein doodeng spinnetje zeg je toch eerder dat het ver weg is (gelukkig) dan van een ontsnapte tijger
amigo