Bestaat er een woord voor de mensen die bij een bedrijf of organisatie hebben gewerkt, voordat jij er kwam werken?

Het gaat dus om de mensen die jij nooit hebt gekend, omdat ze het bedrijf of de organisatie al hebben verlaten, voordat jij er ging werken. Collega's kan je ze niet noemen, oud-collega's of ex-collega's ook niet. Wat wel?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden.

Ik heb niet de indruk dat er in het Nederlands echt een woord (letterlijk één woord) bestaat, waarmee je mijn vraag kan beantwoorden. Je zal altijd extra uitleg moeten geven. Als je bijvoorbeeld het woord "ex-medewerker" gebruikt, zal je moeten aangeven dat het gaat om een ex-medewerker van jouw bedrijf.

Jammer. Ik zal daarom geen beste antwoord kiezen.

Antoni
14 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Antwoorden (4)

Omdat je nooit met ze hebt samengewerkt, kunnen het nooit collega's zijn. Voormalige werknemers lijkt me een juiste omschrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorgangers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was mijn eerste ingeving. Als je een nieuwe baan hebt, is degene die eerst op die stoel zat je voortganger, en jij bent dan zijn/haar opvolger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. +1
Antoni
14 jaar geleden
Een voorganger is iemand die bij je bedrijf hetzelfde werk heeft gedaan als jij nu doet. Ik zoek eigenlijk een woord (letterlijk één woord) voor de mensen die vóór jou/mij bij een bedrijf hebben gewerkt.
Antoni
14 jaar geleden
...dus álle mensen, niet alleen die, die dezelfde functie hadden als jij nu hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan denk ik aan oud-werknemers, of ex-werknemers.
ex collega's lijkt mij juist wel te kunnen, een collega hoef je nl niet direct mee samen te werken en te kennen, een buschauffeur uit italie is een collega van een buschauffer uit nederland, ze kennen elkaar niet maar hebben hetzelfde beroep, ze werken beide met dezelfde intenties voor een bedrijf, het zijn dus collega's, iemand die in een bedrijf heeft gewerkt toen jij er nog niet werkte is in mijn ogen gewoon een ex collega of een oud- collega.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oud werknemer van bedrijf ...