Is hunzelf en of zijzelf goed?

Vraag me af of dat goed Nederlands is. Als je het schrijft bedoel ik.

Toegevoegd na 24 seconden:
Waarom wel of waarom niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
16.2K

Het beste antwoord

Het is beiden goed, het is een versterkte vorm van zij of hun.

Toegevoegd na 15 minuten:
Overigens, mijn eerste reactie was: dat is incorrect taalgebruik, met name hunzelf.
Het klinkt tenenkrommend in mijn oren, maar zowel wiktionairy.nl en encyclo.nl erkennen deze woorden. Ik heb dus mijn eigen overtuiging moeten bijstellen.
Dat neemt voor mij persoonlijk niet weg dat ik ten alle tijden zal vermijden om hunzelf te zeggen, om de doodeenvoudige reden dat ik het niet vind klinken. Op de een of andere manier krijg ik er een 'hunnie'-associatie bij, brrr.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
beiden moet beide zijn. En het is te allen tijde en niet ten alle tijden. Ik voor mij persoonlijk is driedubbel.

Andere antwoorden (4)

Die auto die daar staat is van hun zelf.
hunzelf mag dus oorspronkelijk nooit aan elkaar gezegd én niet geschreven,worden.
Ik kan het best,maar zijzelf kunnen ,het sneller.

Zó mag zijzelf wel.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me zo gauw geen zin bedenken met de woorden "hunzelf" en "zijzelf". Volgens mij bedoel je "zichzelf". Bijvoorbeeld: Zij hebben dat zichzelf aangedaan.
Of: Zij houden zichzelf voor de gek. Of: zij hebben een televisie voor zichzelf gekocht. Enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hun als onderwerp is nooit goed : hun of hunzelf hebben
dat gedaan =fout Wel "zijzelf... Hun(zelf) wel als medewerkend voorwerp: ik geef (aan) hun een boek en ook: ik geef (aan) hunzelf een boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is die auto van hEnzelf , niet van hunzelf.