Nach wordt gebruikt als het voor een zaaknaam of voor een geografische naam zonder lidwoord staat. Voorbeelden: Er geht nach Spanien, wir gehen nach Hause.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van naar als het voor namen van personen staat, en als er sprake is van een richting. Voorbeelden: Er geht zum Zahnartzt, wir gehen zu unserem Onkel.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van bij als het werkwoord in de zin een beweging uitdrukt. Voorbeelden: Er setzt sich zu mir, wir gehen zu ihm.
Zu wordt ook gebruikt in de betekenis van bij als er sprake is van een toevoeging. Voorbeeld: Er stellt die Flasche zu den andern.
Zu wordt gebruikt in de betekenis van te in uitdrukkingen als zu Fuß gehen, der Turm zu Paris, eine Aktion zu Wasser. Verder zijn er nog een aantal vaste uitdrukkingen met zu, zoals zu Worte kommen, zum ersten/letzten Mal, zu Boden fallen, zu Tisch/Bett gehen, zur Rechten/Linken, zum größten/kleinsten Teil, zwei zu eins (voetbaluitslag), en Hotel "Zur Krone"/"Zum blauen Bock".
In wordt gebruikt in de betekenis van naar als er sprake is van een richting. Denk aan uitdrukkingen als ins Kino/in die Schule gehen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zaaknaam? Is dat een ander woord voor zelfstandig naamwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, een zelfstandig naamwoord dat de zaak aanduidt.

Andere antwoorden (2)

NACH is richting en heeft de 3de naamval. Ich gehe nach hause - ik ga naar huis.
ZU is op de plek (dus rust) en heeft de 3de naamval. Ich bin zu Hause. Ik ben thuis.
IN is plaatsbepaling en heeft 3de of 4de naamval. Ich bin in Berlin - Ik ben in Berlijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nach: betekend naar bij richtingen en landen, zu: betekend naar voor al het overige , in: betekend naar bij uitzonderingen zoals : in die schweiz, ins kino, in die vereinigde staaten, ins disco etc. Ik hoop dat je hier wat aan hebt