Mag je een nieuwe zin beginnen met een afkorting?

De vraag spreekt voor zich denk ik! Ik heb het niet over 's van 's ochtends, maar meer over afkortingen als as. etcetera.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry moderators, maar ik had 'Taal' nooit onder 'Wetenschap' gezocht. Ik keek meer naar 'Maatschappij' of 'Cultuur'.

Het beste antwoord

Ja hoor, al hangt het sterk van van het proza. Wanneer je een verhaal of brief schrijft, zou ik het in principe niet doen ; het is toch een soort teken van luiheid. In een kattenbelletje of memo mag het juist weer wel, mits dat is gericht aan jezelf of iemand die helemaal op de hoogte is van het jargon.

"Ivm de verg. v. vrijdag a.s. svp niet vergeten .." enz. Scheelt je een hoop schrijftwerk en een hoop papier, en de lezer roetsjt ook zo door de tekst heen.

Afkortingen MOETEN nooit, (behoudens de standaard afkortingen die onderdeel van het woord zijn gaan uitmaken. Zo zou je niet echt een goed figuur slaan als je schrijft dat iemand 'des woensdags' altijd naar des Gravenhage rijdt, al is het strikt genomen wel correct). Ze mogen zodra het geen luie, lakse of ondeskundige indruk maakt.

Een sollicitatiebrief bijvoorbeeld kan zoveel afkortingen bevatten als je maar bedenken kunt, maar de kans op een baan zal je er zeker niet mee vergroten. Maar een SMSje zonder wordt wel een heel lang verhaal, om te schrijven EN te lezen. Daar zijn dan ook zelfs speciale 'afkortingen' voor ontstaan en bedacht.

Overigens geld die 'regel' niet alleen aan het begin van een zin, maar door de hele tekst heen. Soms kan het, soms gewoon niet doen. Maar grammaticaal levert het een problemen op.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps : afkortingen waarvan de afkorting het meeste gebruikte wóord is, mogen (moeten) natuurlijk wel ; DVD, SMS, TNT (en andere bedrijfs/clubnamen), CD etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor dit mag. Of het in alle gevallen een schoonheidsprijs verdient, is een ander verhaal.

Een aantal voorbeelden:
Cd's worden vaak illegaal gekopieerd
A.s. zondag zijn wij in verband met de koopzondag geopend.
I.v.m. werkzaamheden is er een omleiding.
Allemaal goede Nederlandse zinnen met een afkorting aan het begin van de zin.

Regels met betrekking tot de afkortingen aan het begin van een zin kun je op de link nalezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taalpuristen adviseren om afkortingen die je niet uitspreekt zoals de afkorting zelf is volledig uit te schrijven. Afkortingen zoals cd's mag wel omdat je dat niet anders uitspreekt maar i.v.m. spreekt niemand zo uit maar je spreekt het uit als in verband met. Officieel mag het wel maar het wordt wel lelijk gevonden door taaldeskundigen.
Het mag wel, het is grammaticaal niet onjuist, het staat echter niet netjes. Dat is hetzelfde als dat je in een formele brief ook alles voluit schrijft, dat is netter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spelling en grammatica zijn twee verschillende dingen. Afkortingen hebben maken met spelling. Afkortingen mogen altijd gebruikt worden, ook aan het begin van een zin. In sommige formele stukken (bijv. een sollicitatie brief) is het af te raden.
Ik kan me even geen gramaticaal verantwoorde zin bedenken die met 'etcetera' begint. Maar een zijn beginnen met N.a.v., met NB, met I.v.m., of iets dergelijks mag best. Zolang je dit maar niet in je sollicitatiebrief doet...

Heb er net ook weer eentje met 'Geen functie op uw niveau beschikbaar' beantwoord. Iemand die solliciteert naar de funtie van secretaresse en dan een open brief per e-mail stuurt vol met taalfouten, sms/chat taal en afkortingen neem ik geen eens de moeite om er over na te denken...